Alla inlägg den 26 april 2016

Av Anita - 26 april 2016 08:37

Jag anade inte hur fel jag hade när jag pratade om att våren äntligen kommit. Vi börjar med i förrgår.. Det var visserligen grått och kyligt. Visserligen uppehåll och vi tjurade till oss och satt på Kinabrors trapp och drack förmiddagskaffe även om vi fick ha vinterkläder på.


Mitt på dagen kom AMV:s gubbe och Krumeluren och dom och Kinabror drog iväg och tog upp plogpinnarna på vägen för nu skulle det ju inte bli mer snö eller.......


Jag och hunden Jack vi låg i var sin soffa och eldade i braskaminen och såg på tv.

Sedan gick jag en runda ner till badstranden.

 

Vid åmynningen var det faktiskt öppet vatten. Oj vad jag längtat till det. Nu var det landslöst och men vet inte vad som kan hända.

 

Börjar det blåsa västliga vindar kan bryggorna mosas sönder av isen så vi får hoppas att det blåser åt annat håll.


Så började det hagla lite smått och jag vandrade bort till Kinabrors sportstuga för att äta hans goda Janssons frestelse. När jag gick hemåt var det ett fasligt oväder.

 

Lite glad blir man i alla fall när snön är borta och det sticker fram lite lingonris och torrt gräs. men som sagt det var i förrgår det.


Igår ringde telefonen kvart över sju på morgonen. Det var Mustachen som undrade om jag var hemma. Klart jag är den tiden på morgonen.

Efter ett tag kom han i sin blå traktor och hade ett vedaggregat efter.

 

Vilken lycka. Så snällt. Jag som hatar att hålla på med veden. Så kom Kinabror och på ett litet kick hade dom fixat och kapat all ved.

   

La ni märke till att det är bart. Vilken lycka att slippa stå i evigheter och klyva ved. Vi åt potatisbullar och fläsk så började det snöa. Marken och fågelhuset var fullt med bofinkar som naturligtvis är hungriga när marken är full med snö och omöjligt att hitta något. Storfiskarn kom också en stund.


Det blev bara värre och värre med snön. Kinabrors hundkurs blev inställd.

Jag hade tänkt att åka och jobba men vågade inte ge mig iväg i snöovädret.


Frampå kvällen åkte Kinabror och jag iväg i min bil som hade sommardäcken kvar. TuppOla fyllde ju år så vi ville så klart fara och gratta honom. Som tur var så körde Kinabror så annars hade jag nog blivit hemma. Usch vilken väg.

 

Så vaknar man till en morgon när det är helvitt igen och alla planer på att räfsa och rensa och njuta av våren försvann fort som en höna skiter.

men......... jag ser tillbaka på år innan då allt har varit mycket värre.


Det är inte storm. Inga träd har blåst ner. Det är inte strömavbrott. Jag har inga skador som jag brukar ha bara lite värk i kroppen för styggvädret. Jag är inte utan mat och pengar. Jag har ingen pest som jag också har haft ibland.


Däremot har jag snälla vänner och tänk att slippa klyva ved. Tänk att ha en brorsa som bor på samma gård och som kan köra bil när det är dåligt väder. Tänk att ha kompisar som kommer och hälsar på nästan varje dag.

 

Tänk att ha en sådan här fin blomma på köksbordet att titta på när man inte vill gå ut. Att ha en snäll katt att gosa med och en hundkompis som hjälper till att bära in post och ved och dra ris. Inte lönt att klaga. Det har faktiskt varit värre förr om åren.


Dagens ord: Även den envisaste snö går bort till slut. Det hade kunnat vara värre.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards