Alla inlägg den 17 maj 2016

Av Anita - 17 maj 2016 17:31

 

Jag ligger på knä i trädgårdslandet och rensar och luckrar upp jorden. Föresten, vem har bestämt att ett trädgårdsland ska vara fyrkantigt. Så här blir väl finare tycker jag. Jorden är iskall så jag blandar upp den med ny jord och luftar den så blir den fortare varm och det går att sätta tidigare.


Det stormar och jag har täckbyxor och fibertröja och jacka. Jag hatar blåst men älskar att rota i jorden. Jag har alltid njutit av att gräva i jorden. känna myllan mellan fingrarna. Nog blir man torr och skitig men vad gör det.


 

När jag ligger här ser jag på storbjörken och på min nya fågelholk. Han har nyss kommit svart-vita flugsnapparen. Han har jagat bort talgoxarna ur holkarna som han brukar och tittat på sin nya fågelholk. Han kvittrar för fullt och jobbar för att få en fjälla. Jag kan riktigt höra vad han säger:"Tjejer kom hit till mig. Jag har en ny lägenhet att bjuda på. ny och ren och tjusigt dekorerad med näver." Så kom dom tjejerna, tittade och flög iväg och där satt han med snopen min men bättre tur imorgon för inte ska dom väl rata min fågelholk som jag kämpat så med?


Nu när jag ligger på knä i myllan så är huvudet fullt av funderingar. Förnekelse och skjuta upp saker.Varför skjuter man alltid upp det man gruvar sig för? Skyller på allt möjligt som man intalar sig själv är mycket mer bråttom. Som jag nu med loppisen. 

 

Inte har jag kommit igång med målningen där ute. Skyller på att jag ska laga staket. kratta. fixa rabatter. planta om blommor, leta kåda och en massa annat. Nu idag då förbereda landen för frösättning.


Nå vad har hänt sedan sist?. Det har varit dåligt med skrivande nu ett tag för som ni vet så har alla pensionärer så mycket att stå i. Det är ju verkligen en gåta hur det blivit så. Man borde ha hur mycket tid som helst.


Fredagen var som vanligt Kinabror och jag och fixade en massa grejor i Hammarstrand. Nya stolpar till mina grindar bla.

 

Lördagen for Datafia och jag till Krokom för att gå på hälsomässa. Vi lyssnade på två föredrag och den ena var kinesisk medicin och det var väldigt intressant. Det andra var om att bryta blockeringar och att leva i nuet. Det var en trevlig dag. Ibland behöver man komma iväg en sväng.


Svalorna har kommit så jag har öppnat dörrarna till "maskin" så dom ska kunna flyga ut och in som dom vill och bygga i frid och ro.

Svalorna kom och Kinabror for. Han for till Skåne ett litet tag.

Gamle A har varit här och röjt och hans bil har stått på min gård tidigt om mornarna så jag ska dementera alla eventuella rykten. Han har inte legat över hos mig om någon råkat se bilen. Jag vet ju hur skvaller sprider sig med vindens hastighet ibland.


Igår stack jag iväg till Moster med gyckelblomster men hon var inte hemma. Då for jag och jobbade en stund och sedan fikade jag hos PappersBeda så igår blev det ingenting med loppisen heller. Lyckades komma undan ännu en dag.


Ibland tar jag lite paus från trädgårdsjobbandet och kryper in i hörnet på altanen och läser lite och lyssnar på fåglarna. Där är lite lä så man kan känna solens värme och inte bara isande västanvindar. Nu ska det snart skrikas vårskrik för det här går ju inte ann. Täckbyxor mitt i vårens finaste tid. Fy sjutton.


Dagens ord: Undrar om det är fler än jag som har så lätt att skjuta upp den man gruvar sig för.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards