Alla inlägg den 20 maj 2016

Av Anita - 20 maj 2016 11:19

 

Tittade ut och såg att duvparet spankulerade runt min sockerärtshydda. Då och då tog dom något ur jorden. Jag vet nog vad dom lurar på. I flera år har dom nallat mina nysatta ärtor men nu blev det tji för jag har inte satt några ännu. Jorden är för kall.


Det är segt med våren, inte ens påskliljor och krokus har kommit upp. Det är nästan så jag tror något hänt med dom.

 

Löven har nätt och jämt slagit ut och när jag gick byvägen för att kolla i dikena ser jag att kabbeleka, gullpudra och pestilskråp inte slagit ut ännu utan är bara i knopp. Åtminstone dom brukar ju blomma den här tiden.


Vaknade i förrgår av att det snöade och var kallt och ruggigt ute. Vad gör man då? Jo visst skulle jag kunna börja måla i loppisen men jag gruvar mig så. Jag for iväg hemifrån istället.


I ett litet gulligt hus med utsikt för Ragundadalen bodde mina Vedänglar, ett gammalt rart par som jag besökte ofta. Där var så hemtrevligt. På fredagarna eldades i deras bastu och deras dotter och jag badade och sedan drack vi kaffe och åt goda små kakor. Det var så mysigt. Min son gillade också att vara där inte bara för kakorna utan för alla fina små bilar som han fick leka med.


När livet var jobbigt var de här människorna med sin genuina värme en trygghet för mig. När jag frös och veden var slut kom dom med ved till mig och en höst kom en kille med ett helt lass färdig ved som dom beställt och gett till mig. Kan ni tänka er så härligt. All ångest och rädsla för en förestående vinter liksom smalt bort. Verkligen änglar på jorden.


Och tiden går och allt förändras för oss alla. Nu bor dom i lägenhet och mannen sitter i rullstol. Jag har länge tänkt hälsa på och nu blev det äntligen av. En lägenhet kan aldrig bli som en gammal mysig gård men nu förstår jag något som jag inte tänkt på förut.

Det är människorna och deras energi som gör ett hem. Samma goda hemtrevnad, samma känsla av harmoni och godhet slog emot mig och vi satt där vid köksbordet och hade så mycket att prata om. Dom hembakta masarinerna som bara hon kan göra smakade himmelskt och jag hade glömt hur goda dom var.

Nu ser dom inte ut över Ragundadalen men kyrkan skymtar på andra sidan älven och trots allt är dom förnöjsamma och härliga människor. Dom är sig precis lika, mina alldeles egna vedänglar.


Dagen gick fort och så blev det torsdag och jag fick besök av en väninna som flyttat och bara var på kort besök men kom och hälsade på en sväng.


Sedan ringde Datafia och hörde om vi skulle ta en promenad och klart att vi skulle det fast det var kyligt. Så fikade vi och så gick ytterligare några timmar och dagen tog slut.


Idag ska jag till fd Grannen och fixa hans räkningar och jag ska fixa lite koskit och sedan ikväll kommer några av Meditationstjejerna hit och vi ska skrika vårskriket för nu måste det till grejor för att få till någon vår och värme.

Vi brukar ju gå till berget vid Kolbjännsjön men det verkar bli regn så vi får se hur det blir. I värsta fall får vi väl stå på källarkullen för skrika ska vi.

 

Dagens ord: Du kan inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards