Direktlänk till inlägg 14 juni 2016

GÖKSKOR BILAR OCH LOPPIS

Av Anita - 14 juni 2016 09:11

 

Nu finns det vissa dagar då man kan gå barfota ute och jag målar tånaglarna för att riktigt påminna mig om att det faktiskt är sommar även om de sista veckorna inte visat det. Varför foten. Jo för att det är det enda på min stackars kropp som ser lika ut som den gjorde när jag är ung. Inga rynkor och slät och fin som ett barnasle. Resten av kroppen är ju rena rama katastrofen. Men.....nog om det.


Jag har varit dålig på att skriva för det har varit mycket på gång.

Lördagen åkte Kinabror och jag till Bräcke för att hälsa på. Jag för att hälsa på AMV och Kinabror för att titta på bilar.


God mat hos AMV och det droppade in folk hela tiden.

 

Utanför står dom med sina raggarbilar för nu ska det bli crusing på byn. Vet att jag stavar fel men det skiter jag i.

TuppOla och fjällan och hennes tre barnbarn ska ut och glänsa omkring i sin svarta fina bil. Gubben har köpt en gammal volvo som han ska ut och visa upp på byn.


 

Jag får väl visa några bilar fast jag egentligen är väldigt ointresserad. Man har ju sett det här förut många gånger och fy sjutton så det luktar. Förstår liksom inte vitsen med att köra fram och tillbaka genom byn i flera timmar.

 

Jag gick hem till AMV o Gubbens hus ganska tidigt för jag började bli tjock i halsen av alla avgaser. Jag har svårt fär sådant. Så småningom kom dom andra också och jag somnade skönt i "lopplådan", en säng jag alltid brukar sova i när jag är hos AMV.


Söndagen åkte vi hemåt och passade på att gå in på en loppis. Jag måste ju kolla lite på priser och så innan jag öppnar min egen. Det är minsann inte lätt att veta vad man ska ta betalt för grejorna.

 

Den här loppisen var på en fantastiskt fin gammal gård och loppisen var i en gammal affär full med hyllor på väggarna och väldigt fin. En sådan loppislokal skulle man ha.

 

En åttkantig paveljong och massor med små fina hus. En sådan paveljong skulle jag vilja ha istället för nätpaveljonen som alltid blåser sönder men man kan inte få allt här i livet.


När vi kom hem ringde DansBritt och så kom hon och hade köpt en ny fin bil. Vi åkte bort till Kinabror och åt matjesilllåda och drack kaffe på hans brygga. Det var faktiskt ganska fint väder fast det börjat blåsa.

Sedan blev det bokcirkel och blomvattning på graven och så var helgen slut. En trevlig helg faktiskt.


Igår planterade jag lite blommor och skötte om och klippte gräs. Så kom Kinabror och Jack och jag kom på iden att vi skulle leta oss upp i skogen för att titta efter gökskor eller guckuskor som dom egentligen heter.


Skogen ändrar sig hela tiden. Det växer igen och stigar försvinner så det är inte så lätt att hitta alla gånger men jag har några tecken, en viss sten och ett krokigt träd. Kinabror hade inte varit dit förut och skulle aldrig gå dit igen sa han. Menade att nu hade han ju skorna på bild.

 

Det var många och stora tuvor med blommor och ingenting luktar så fantastiskt gott som just dom här. En alldeles speciell doft. Dom brukar slå ut till midsommar så dom är lite tidiga iår men alla har inte slagit ut så dom håller nog ända till midsommar.

Minns farmors berättelse om gökskorna och att fåglarna hade dom som tofflor när dom skulle vara riktigt fina. Om man nu ska säga något negativt så var det fruktansvärt mycket mygg uppe i blötskogen. Det är där gökskorna växer, där det är fuktigt och i hålor och bland sly dit ingen går som inte har ärende. Vi stannade för hos Sundsvallsborna och pratade en stund


Nog om det Jag latade till sedan vi ötit lunch och har fått en bra bok så skam att säga låg jag i hammocken i lä för vinden och läste och läste.


Frampå eftermiddagen kom min kusin och hans fru och hade med sig massor med foton från släkten och många som jag inte sett och dom blev kvar rätt länge och det var så roligt att se. Kinabror kom för det var min tur att laga middag och sedan kom TuppOla också. Vi åt kasslerlåda och sedan åkte dom bort till Kinabrors sportstuga för att se på fotboll .

Det var det. Det är så grönt ute nu och om det inte vore för blåsten skulle det vara jättefint. Idag ska jag faktiskt försöka att skärpa till mig och stöka i loppisen. Borde hinna en del idag men man vet ju aldrig vad som händer. 


Dagens ord: Blå himmel och vita sommarmoln, utslagna träd och doft av nyklippt gräs. Vad mer kan man önska. Jo lite lugn från blåsten kanske.

 
 
Ann

Ann

14 juni 2016 10:09

Hej Anita!
Vad fina blommor de är, Guckuskorna!
Jag är tillbaka på jobbet igen och nu är det som vanligt igen!
När kommer du att öppna Loppisen?
Visst är det somrigt att måla tånaglarna förresten!
Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Carina

Carina

14 juni 2016 10:36

Ett solklart sommartecken är när man målar tånaglarna och lägger på en fotlänk, ett annat lika somrigt tecken är loppisar :)

http://ennasbarn.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bamse31

15 juni 2016 00:02

Fina fötter du har, Anita.Serkrock att tån närmast stortån är aningen längre än Stortån.
Enligt gammalt skrock ska detta innebära att du är en dominant person. T.ex I ett äktenskap ä det du som styr.
Såg en gammal Volvo 444 på bild. Det var en sån jag körde upp i för mitt körkort, fast det var en äldr modell med delad bakrutallr.
- [ ] Stora raggarbilar är jag inte intresserad av heller. Min första bil köpte jag 1954. Det var en tvåsitsig Fiat Toppolino, med sufflett å 12 hk motor. Förkrigsmodell. Den var jätterolig att köra.
Guckuskon har jag aldrig letat efter, men min fru gillade dom å visste var man kunde leta, hon var som du mycket intresserad av växter å visste namnen på de flesta.att dom växte i mygghålor visste jag inte.
Får önska dig lycka till med loppisen. Här har vi fint sommarväder å mina Rhodondendron blommar för fullt å vinrankorna har bildat en tät grön v.ägg vid min entre'. Snart slår bondpionerna ut också.
Kramen.

 
kickilina2009@hotmail.com

kickilina2009@hotmail.com

15 juni 2016 22:22

Härliga sommarbilder, va klokt om fötterna :) mina är också lika slät som förut, jag gillar också loppis men inte gamla bilar
ha det bra o kram från mig

http://lenakristina.bloggo.nu

 
Ordodlaren

Ordodlaren

15 juni 2016 22:29

Åttkantig paviljong finns här också! Relativt nybyggd. Ävenså ett åttkantigt örtland. Skulle också vilja ha ett åttkantigt vedlider... De där amerikanska bilarna påminner mig mst om miniatyrbilarna man hade på 60-talet, bra att peta sig under naglarna med... Njut av alla sommardagar, här sitter vi nu och väntar på regn som utlovats. Äntligen.

http://ordodlaren.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

15 juni 2016 22:50

Så fint med målade tånaglar. Jag har inte ens nagellack hemma längre. Förr kunde man inte gå i affären och köpa mjölk ens om man inte hade lackerat fingernaglarna och rödmålade tånaglar var ett måste. Tänk så man chanserar.
Du har verkar ha fullt upp av aktiviteter nu. Hoppas att det kommer att gå bra med din loppis.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Åke

Åke

17 juni 2016 02:53

Ja Bröcke hade cruising, men farbror blå gick hårt åt, många blev bötfällda för div förseelser, tror det var 8 st som miste lappen... Två av mina bardomskamrater var däruppe med sina 60 talare :) Och inte fick du med dem på bild ;)

http://www.nacka144.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards