Alla inlägg den 17 juni 2016

Av Anita - 17 juni 2016 09:22

 

Det händer lite då och då att folk tar kontakt med mig för att få råd. Ofta om blommor och trädgård, om örter och hur man kokar syrensaft och gör kådsalva och hittar borttappade grejor och en del vill bli spådda men idag, ja just idag..........

Idag fick jag en fråga jag nästan gick bet på.


Mannnen med frågan hade satt sallad i sin balkonglåda. Nu hade en del av salladen dött och han hade en teori om att någon fågel hade pinkat på salladen och att pinket frätt ihjäl salladen.


Jag tror jag dör. Jag trodde att fåglar pinkade och sket samtidigt men vad vet jag om fåglarna underliv.

Jag frågade AMV som stod i närheten och hon har haft undulater. Hon påstod att dom pinkade ibland. Jag tror inte mina öron.

Den här historien låter så otrolig så den kanske är sann.


Tänk er en illvillig fågel hoppa upp på balkongen för att pinka ihäl salladen. Hi,hi,hi det skulle jag vilja se.


 

Annars hade jag ju hoppats att det skulle bli en bra dag efter gårdagens små bekymmer men...

Igår kväll kom inte katten in som han brukar. Han kommer alltid in när det är kväll. Jag var ut och ropade varje timme hela natten. Så fjaskig är jag. Jag har ju börjat gilla den här katten som är som han är men helt otroligt snäll.


Så vaknade jag till en morgon med syrendoft och svanarnas rop från sjön. Fågelkvitter och doft av gräs men ingen katt.

Orolig började jag bli för hade det varit min förra katt Oskar hade jag inte brytt mig men den här lilla Morris han är lite eljest och det känns som om han inte kan ta vara på sig själv på samma vis. Han har liksom inget förstånd.


Jag gick ner till AMV för att kolla att katten inte blivit instängd i uthuset. Nej, ingen katt.

In i Kinabrors hus för där stod dörren öppen hela dagen igår men där fanns ingen katt.

Bort till Sundsvallsborna och leta i deras uthus. Nej ingen katt. Orolig började jag bli.


Började klippa gräset. Oj vad det växer nu och i rabatter och överallt. Hela tiden fanns tankarna på katten i skallen.

 

Så kom Kinabror och Jack. Jack försökte leta efter katten men misslyckades. AMV och jag började fundera över om någon kört på honom. Det far ju massor av älgtittare på kvällarna och dom kör som attan nu när vägen är fin.


Vi hade precis bestämt oss för att gå på vägen och kolla när Morris plötsligt kom springande från skogen. Han sprang nedhukad och tittade nervöst åt alla håll. Raka spåret in och nu har han varit inne hela tiden och vägrar gå ut. En stund på trappan så vände han in igen. Tror att något skrämt honom. Nå då var det frid och ro igen.


Amv och jag har stökat i loppisen och så har jag tagit fram cykeln. Den var rostig och ful. oj oj oj. Lite olja här och där så ska den väl gå och bromsarna fungerar. Visserligen låter den ganska konstigt när man trampar men den är ok och duger åt mig.


Ja vad mer, en kort tripp till Kälarne för att hjälpa fd grannen med räkningar.


Frampå kvällen trampade jag iväg till Kinabror som gjort riktig festmat. Gäddbiffar ala Mannetoft med skirat smör, pepparrot och citronsås. Å så gott det var.


Jag kan inte låta bli att småfnittra i min ensamhet när jag framför mig i fantasin en illvillig fågel pinka på salladen så dagens ord får bli detta.


Dagens ord: Livet är fullt av faror, fästingar, mygg, knott, getingar och fåglar som pissar ihjäl sallad.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards