Alla inlägg den 21 juni 2016

Av Anita - 21 juni 2016 08:07

Genvägar är senvägar sägs det men det håller jag inte med om.

För att ni ska förstå måste jag kanske klargöra lite om hur det fungerar i Paradiset Fisksjön.


Första genvägen: En bit från mig har min bästa vän AMV och hennes Gubbe sin sommarstuga, ett fint gammalt timrat hus. Dessutom har dom sin husvagn stående där och tur är det. Nu har dom haft problem med en spis som ryker in så Kinabror och han har murat och fått upp takstege så sotarn kan komma. Den stigen mellan min loppis och dom trampas många dagar varje dag kan du tro för vi fikar och äter hos varandra och umgås stadigt.


Andra genvägen: Kinabror har två hus. Det ena huset på min gård och det är bara några steg över gårdsplanen dit men det andra huset är ett timmerhus nere vid sjöstranden och det är väl en kilometer dit ungefär men vi har två stigar dit.En går efter stranden och en går genom skogen bort över Stedesbacken och kraftledningen. Det är bara att välja. senvägar är dom inte men visst finns det senväger och stigar. Tyvärr är skogarna runt omkring här fulla av förstörda stigar. Jag saknar väldigt att kunna vandra på mjuka skogstigar men skogsmaskiner och kalhyggen har förstört alla stigar och det är bara ris och surhålor tyvärr.


 

Lördagen hade vi tänkt att åka på Vikingamarknade men regnet stod som spä i backen hela dagen så det blev att jobba i loppisen och försöka få in lite grejor. Det går sakta men säkert men visst är det jobbigt att stå i regnet och diska grejor. Kallt och blåsigt är det också.

 

Jag har ett väldigt dåligt golv med stenar som sticker upp lite här och där. För att igen ska snava så har jag målat stenarna till ansikte så dom ska ses och man ska axkta sig.


På kvällen kom Storfiskarn med sin grävmaskin och skulle gräva upp stubbar hos AMV och Gubben.

 

Oj vilket elände. Det såg ut som om en bomb slagit ner.

 

AMV och jag satt i husvagnen och tittade på eländet.

Söndagen hade det slutat regna men blåste isvindar. Det var täckbyxor och tjockjacka och till och med mössa som gällde. Hos AMV blev det så småningom slätt och fint.

 

Full aktivitet har det varit hela helgen. Söndag kväll var det grillning hos AMV och å vad jag gillar grillat. Så dök det upp mer folk hos AMV och vi var ganska många i husvagnen, nästan så vi inte fick plats.


Djurlivet är intensivt den här tiden. Det kvittrar och piper i alla holkar och är fågelbon lite överallt. Jag har ett litet fågelbo i en blomlåda med 5 små bruna ägg. AMV har trastbo med hungriga ungar uppe på en bräda och ett sädesärlebo på verandan på en hylla.


Så blev det måndag och fortsättning på mitt eviga loppisarbete. Jag ångrar att jag började med det här för det tar mer tid än jag kunde föreställa mig och jag vet inte om jag hinner klart till efter midsommar. 

 

Jack har härliga dagar och han älskar AMV och finna alltid i hennes närhet.

 

Så blev det dags för årets första surströmming på min veranda..

 

Gott. Vi hade köpt Oskars fileer och dom var väldigt goda.


Storfiskarn kom och började gräva diken ner mot sjön och AMV och jag tog en promenad. Vi gick gamla Fisksjövägen ner mot byn och den vägen hade förvandlats till en stig. Vi gick ner till Stormyrhalsen och tittade på det gamla huset som finns där. Det fanns bara skorstenen kvar och åkrarna hade förvandlats till små små ängar. Där lekte man mycket som barn med killarna som bodde där.


Vi höll på att bli uppäten av myggen för vi hade inte tagit med något myggmedel för hemma blåste det ju. Stigen var kantade med massor av smultronblommor och ögonpyrola och midsommarblomster. Det är en blommande och härlig tid nu om det bara inte skulle blåsa så hemskt. 


När vi kom hem hörde vi rockabillymusiken strömma ut ur Kinabrors hus (alltså det huset på min gård). Dom spelade biljard och TuppOla hade också kommit. Kinabror har förvandlat vardagsrummet till ett killrum.


AMV och jag vi gick in till mig och såg på "Morden i Midsommer" och så var dagen slut och vi satt där och rapade surströmming och kliade våra myggbett.


Nu är det sommar och till och med första rosen har slagit ut. Är den inte fin. Stor är den också.

 


Dagens ord: Trampa stigarna till dina vänner ofta annars kan dom växa igen och det kan bli svårt att hitta dom igen.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards