Direktlänk till inlägg 27 juni 2016

DANS DET ÄR MITT LIV DET

Av Anita - 27 juni 2016 19:23

 

Fortfarande efter två dagar sitter lyckan kvar i kroppen även om det sitter helt andra saker kvar i benen (ont).

Vi tar det från början.

Vädret vet ni ju har varit det mest fantastiska man kan tänka sig i flera dagar.

Första danskvällen för sommaren var äntligen här. Som jag längtat.


DansBritt en klasskompis och så jag drog iväg till Gerålund. Gerpålund är ett dansställe i Bispgården där man var som ung. I år firar man 70-årsjubileum och har dans tre kvällar.


Vilken fantastisk kväll det blev.

Ingenting kan göra mig så lycklig och glad och uppspelt som en härlig sommardans.

Musiken var rbra och spelade allt från 50-talsbitar till sånt som är alldeles nytt.

Det var massor med dansanta män och många som man dansat med i ungdomens dagar.

Det var inte ens kvinnoöverskott. Annars brukar det alltid vara så.


Som vi dansade och som vi skrattade och dansgolvet var halt som såpa så man fick hålla sig i gubbarna och hoppas att man inte halkade omkull. Vilken kväll. Vilken lycka. Hjärtat bubblade av fröjd. Jag vet inte vad som händer men det kanske är något med hormonerna fast jag trodde att dom hade dött. Hormunerna alltså.


Så hemresan. Jag önskar att jag hade haft med mig kameran så jag kunnat fotografera indalsälven och bergen runt som lyste blå i skymningen. Det blir aldrig mörkt nu fast klockan var 2 på natten, bara dimmor som dansar som älvor. Rent magiskt vackert.


När jag kom hem kokade jag mig lite mjökchoklad och kröp ner i ett varmt bad. Vet att det är det enda som kan rädda mina åderbråcksben och hindra senedraget i benen. Dansa 4 timmar otränad efter en vinter då jag inte dansat en enda gång är en nödvändighet.

Lycka är ordet. Dansen, det är mitt liv det.


 

Visst har det varit fullt ös några dagar nu och tro det eller ej. Allt blommar runt omkring. Syrenerna doftar. Lupinerna blommar för fullt och allt är så gudomligt vackert.

 

Söndag förmiddag åkte TuppOla, Sofiepropp och killen härifrån och vi andra for iväg till Västanede för att gå på vandringsloppis. Ett fint väder för en vacker promenad och bra för mig att se lite vad man tar betalt innan jag ska öppna min loppis.


 

Vackra gårdar och vacker utsikt överallt och den här lilla kullen gillade jag skarpt.


 

Nog var jag lite trött på söndagen efter dansen men eftersom det var auktion nere på byn så måste man dit en liten stund bara för att mingla omkring och träffa gamla bekanta och kanske köpa sig en korv. Så då gjorde jag det.


Fikade lite hos Datafia och åkte tillbaka hem med Storfiskarn. Han skulle fortsätta sitt dikarprogekt hemma hos mig.

Jag hade tankar på att fortsätta jobba med loppisen men dagen var varm och het till och med så jag ändrade mina planer.


Packade kaffe och mackor och lite annat gott och en bok och gick ner till sjön och lade mig på bryggan för att sola och läsa och fika.

Efter en stund så kom Kinabror och dottern och barnbarnet och sedan dök AMV och Gubben och deras tre barnbarn upp och där satt vi på bryggan och fikade och pratade och en del badade till och med. Jo föresten TuppOla dök ju upp också. Det var precis som på gamla tiden. Folk kom och gick och solen var varm och livet var gott att leva.


Kinabror grillade kött på kvällen men när det var över så säckade jag ihop i soffan och tvärsomnade.

Värmen och sömnlösheten och motionen med dansen tog naturligtvis hårt på en gammal kärring som jag.


Jo föresten, i min damm har det slagit sig ner en jättepadda och i blomlådan ligger en liten fågel på 5 små ägg.


Jag som ibland inte kan låta bli att måla på saker målade en dinasarieunge på min stora sten som ser ut som ett jätteägg. Jag gör ibland stolleprov och onödigheter. men...... idag har jag diskat och sorterat alla bestick i loppisen och det mina vänner var ett tidsödande projekt och inte så kul heller.

 

Nu väntar jag bara på nästa dans och sitter här med mina slitna ben men tro inte att jag ger mig. Jag ska dansa tills den dag jag får sitta som en gammal panelhöna. Först då slutar jag.


Dagens ord: Alla unga och vackra dansa allt vad ni orkar och älska allt vad ni kan. Vi gamla för göra så gott vi kan.



 
 
Ingen bild

Ingrid

27 juni 2016 21:19

Så härligt att dansen fortfarande kan vara så upplyftande.
Den vackra gården i Västanede är min mormors födelsegård i Svedje. Kul att se.
Fortsätt dansa och i år ska jag följa med om du kommer till Umeå och Täfteå.

 
Ann

Ann

27 juni 2016 22:01

Å vad härligt att danskvällen blev så bra! Och det var ju läge för det med Thor-Görans, finväder och Midsommar med ljuset dygnet om! Nu hoppas vi att det ljuva vädret håller i sej! Vi hörs! Kram Ann!

http://dansann.blogg.se

 
Korpunge

Korpunge

27 juni 2016 22:08

Åh så härligt att dansa och att din kväll blev lyckad.
Ja nu är det så underbart överallt och det gäller att njuta allt som går.
Det har varit dåligt med bloggande för mig men nu får du en kram och så hoppas jag att du får fortsätta att njuta av din sommar

http://korpunge.bloggo.nu

 
Ingen bild

Soldansare

28 juni 2016 16:37

Vad roligt att du fått dansa! Gillar din dinosaurie och alla dina jordbänningar och andra väsen i din trädgård.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards