Alla inlägg den 13 september 2016

Av Anita - 13 september 2016 17:40

 

Helt oväntat kom ett par soliga varma dagar och både blommor, fjärilar och jag väcktes till liv.

Måndagen började med att en ung tjej kom och hälsade på. Sedan mitt på dagen for jag iväg för att börja dansa någon form av dans med PRO-arna. 16 stycken och dom hade dansat förut men tog emot mig med hjälpsamhet. Det var någon sorts folkdansaktig grej med turer och svängningar. Vet inte om det var min grej men vi får väl se.


 

På kvällen kom DansBritt och vi vandrade på strandstigen bort till Kinabrors brygga och satt där och fikade tills solen gick ner.


I uthuset har jag en bröt med otvättade mattor som jag inte tänkt tvätta förrän nästa år men idag är ju en härlig dag så jag bar ner dom till sjön och satt igång.


Inget gör en så nostalgisk som doften av eld i värmaren och såplukt. Minnet av barndomen och livets härlighet.

När man blir äldre förstår jag vilket slit det var för stackars mamma. Gubbarna som varit i ladugården kom in med skitiga stövlar. Det var massor med trasmattor för golven var kalla så vilken massa mattor att tvätta. Minns att mamma låg på knä på bryggan och skurade med rotborste och såpa. Så skulle dom sköljas och hängas upp. Tunga var dom när dom blev blöta minsann. Hon tyckte säkert att det var ett rent helsike men annat är det nu.


 

Lägga mattor i blöt i en balja med såpvatten.

 

Tända i värmaren och fylla på vatten. Det blir rätt fort varmt.

 

Så fylla på med varmvatten och trampa runt med fötterna. Mattorna blir rena och fötterna också.

Ett litet problem har jag. Bryggan är trasig och det är väldigt lite vatten i sjön så jag måste vad ut ganska  långt för att kunna skölja och det är bara 14 grader men lite får man väl tåla.


Kinabror har lånat min bil och farit på byn. Nu är det hans tur att ha trasig bil. Tur att vi kan använda varandras i alla fall.

 

När han kommer tillbaka sitter vi på strandstugetrappan och fikar. Doften av såpa, kokkaffe och rök av ved gör mig glad och lycklig och minner om en härlig barndom.


 

Annars är det tyst. någon enstaka humla surrar och någon fiskmås skriker.

Trött lägger jag mig på det röda sidentäcket och läser lite, och tittar på himlen som är så blå, tank att himlen kan vara så blå. Tänker på lite av varje. Drömmer om lite av varje. Drömma kostar ju ingenting.


Jo då jag vet att det finns många kvinnor som ägnar en sån här dag till höststädning. Här ni vilket hemskt ord höststädning. Det blir ju för sjutton mörkt. Aldrig i livet. Tänk så skönt att ingen bryr sig hos mig. Att alla som hälsar på heller sitter vid sjön och pratar med mig än att titta på mina skitiga fönster...


Så jag ligger här lat på sidentäcket. tittar upp i det blå och på vattnet och de gula höstfibblorna som lyser som små solar överallt. Väntar på att vattnet i värmaren ska bli ljummet. Inget gör håret så fint som ljummet sjövatten.


Dagens ord Ta tillvara de sista glimrande solstekta sommardagarna och skit i hur det ser ut inomhus.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards