Alla inlägg den 10 januari 2016

Av Anita - 10 januari 2016 09:19

  

Jag ångrar att jag sa att det hade varit en mild vinter för jag hann knappt nämna det så slog den till kylan och den har varat i många dagar nu och verkar inte ge med sig. All ved på bron har jag eldat upp och det börjar slå sig in kylan trots spisar och värmepump. Oj vad jag fryser. Nu innan jag fått eld i spisen sitter jag här med jackan på och muddarna på handlederna.


 

Igår kväll när jag skulle till Kinabror på middag tog det evigheter att klä på mig. Här ska ni få höra. långkalsonger, fiberbyxor, täckbyxor, yllesockar. varma skor, polotröja, ylletröja, muddar, halskrage, fingervantar. tumvantar och en ful ryssmössa. Allt det behövs när det nästan är 30 grader kallt och ingen kan säga att "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" Den idiot som hittat på det skulle ha ett saltskott i ändan för det går inte att klä sig för den här kylan. Man fryser ändå. Jag vet. Nu är jag förbannad. och sur och vinterdeppa och har ont överallt dessutom

Veden på bron är slut och snart måste jag ut och fylla på vedförrådet


Dessutom lider jag av avundsjuka. Avundsjuka är inte samma som missundsamhet men just nu när jag känner mig instängd här i kylan och inte kan åka någonstans då far många av mina vänner och bloggvänner till värmen.


PappersBeda och mannen ska åka till Maderia och likaså min Son och fjällan ska dit till hösten. Där det alltid är runt 20 grader och man kan vandra omkring i bergen bland de vackraste blommor. Ett av mina drömland dit jag så gärna skulle vilja åka.

Många av mina bloggvänner har varit iväg till solen och just härom dagen såg jag en bild på facebook av en gammal danskavaljer där han står i grönt härligt skummigt vatten och ler. faaaaaan.

Kinabror drar till Skåne i morgon och där är det väl inte badvatten men knappast över 20 grader kallt heller. Det fattas väl bara att det kommer massor med snö medan han är borta så jag ska kämpa med det helvetet också.


Jag har försökt spara ihop pengar till en resa någon gång i framtiden men så fort jag lyckats samla på mig några tusenlappar så har bilen gått sönder, kylskåpet pajat. tänderna rasat eller något annat. Så är det alltid tyvärr.

Nu lär det väl bli en hiskelig elräkning i den här kylan.


Förstår inte riktigt hur det kan komma sig att folk har råd. Jag har jobbat sedan jag var 16 år heltid och bara varit barnledig i 3 månader. Tycker att jag borde fått en pension som var skaplig men pytt skit i pannkakan.

Inte har jag levt på stor fot heller. Jag varken dricker, röker eller snusar och inte köper jag några kläder bortsett från ett par gummistövlar då och då.

Visst jag unnar mig att dansa några gånger på sommaren och köper en bok ibland men va sjutton. Får väl skylla mig själv som lever ensam utan att offra mig på att ha någon man som tjänar pengar. Inte har jag fått ärva något heller så det är väl bara att sitta här med stela fingrar och titta på vykorten och bilderna på facebook och sucka och frysa och tänka att jag i alla fall har skapligt varmt inomhus.


Jag hade ju kunnat vara en av de stackare som sitter och fryser på marken ute och försöker få någon krona till mat. Undrar hur det går för dom hemlösa när det är så här kallt, dom som kanske bara bor i någon bil eller försöker sova i en kall portgång. Ser man på det ska man väl inte klaga på sin lott men i alla fall.


Jag är vinterdeppad nu och kan inte se någon ljusning just nu. Blir väl bättre när temperaturen förhoppningsvis blir bättre. När det är över 20 grader kallt då är livet ett rent helvete.


Dagens ord: Den som hittat på att "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" skulle ha ett saltskott i ändan eller få bo här och bära ved som straff. 


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards