Direktlänk till inlägg 12 oktober 2016

TIMMARNA VID STRANDEN

Av Anita - 12 oktober 2016 08:38

Nog är det en konstig tid. Idag är det 6 grader kallt och igår eftermiddag var det 22 grader varmt nere vid strandstugan.


Den klarblåaste himmel man kan se utan ett enda moln. Min tanke var att gå och plocka tranbär men det är älgjakt så jag vågade inte ge mig iväg. Gjorde klart i trädgården, rensade bort gamla växter ur rabatterna och så satt jag morötter i en pallkrage så att dom ska komma upp tidigt nästa sommar. Det funkar faktiskt för jag gjorde så ifjol och fick fina morötter tidigt.


Så satt jag på Kinabrors trapp och drack kaffe i solen och bestämde mig för att eftermiddagen skulle jag vara nere vid sjön, tända eld och laga min middag på öppen eld och spela på min trumma som jag inte gjort på väldigt länge.

 

Solen värmde så gott och det fanns inte en vindpust. Hörde en hund på andra sidan sjön skälla och några änder som pratade med varandra och så förstås den stora flocken med sidensvansar som flög från rönnbuske till rönnbuske och mumsade på det som fanns kvar.

 

Det var härligt att sitta där nere och jag tyckte att jag skulle unna mig det. Pratade i telefon väldigt länge med en vän och åt av mitt knyte med potatis, lök och sill och lite smör och dill. Det är ganska gott att göra knyten av lite av varje och lägga på elden. Det gör de enklaste rester till något jättegott.


 

Eftersom solen sken så varmt så var det varmt inne i strandstugan och jag kom på att jag inte legat där en enda natt i sommar och nu är sommaren slut men förhoppningsvis kommer en ny sommar och då ska det bli så mycket mer gjort än i sommar (så säger man alltid) Det ska bli mycket nöjen, många danser, måla det vita på huset och sitta på Kinabrors brygga med resten av släkten och njuta och leka med barnen och bygga brygga och vara ute på sjön och fara på utflykter till fina klippor och AMV och jag ska bestiga berget som vi inte lyckats med. Vi börjar bli så gamla nu så det är hög tid medan vi är någotsånär mjuka i kroppen. Allt det här sitter jag och tänker på den härliga dagen i oktober då man kan låtsas att det är sommar. Tror på nästa sommar och att den kommer att bli något alldeles extra. Det ni vänner är inte likt mitt negativa jag. Kanske håller jag på att bli en positiv människa. Det ni skulle ni väl inte trott.

 

Solen lyser på fint på fibblorna eller rättare sagt fröbollarna efter blommorna.

 

När jag vandrade upp till huset hade solen gått ner och så blev det tvärkallt på en gång men visst är det vackert och magiskt och sedan gick månen upp och jag åkte en sväng till Datafia och vi gick in i hennes lilla hus som nu nästan är klart och eldade i hennes spisar och det blev hemtrevligt och fint.


Nu är det dimma och träden är vita av rimfrost. Katten Morris var ut en sväng men kom in som ett skott när jag öppnade dörren. Skulle tro att det blev kallt om hans små söta fötter. Eldar i köksspisen och väntar på att AMV och Gubben ska komma för vi ska ut på äventyr idag. Det ska bli kul för den här veckan har det varit ganska tomt i Paradiset Fisksjön bara älgjägarna far fram och tillbaka med sina bilar.


Dagens ord: Hösten har en stillhet som sommaren saknar

 
 
Ingrid

Ingrid

12 oktober 2016 17:49

Solen värmer ännu gott när det behagar visa sig, men nu är det ett tag sedan. Här har varit enormt blåsigt och i stort sett mulet varenda dag sedan vi gick in i oktober.
Däremot har vi inte haft någon frost ännu, men den kommer nog när som helst.
Ha det gott Anita!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Soldansaren

Soldansaren

12 oktober 2016 18:50

Åh, vad mysigt det låter att sitta nere vid sjön och elda. Kan du inte säga åt dina sidensvansar att ta en sväng ner till mig. Jag har en stor rönn utanför mitt fönster på jobbet och i flera år kom det ett 60-tal sidensvansar i slutet av november och under en enda dag länsade de trädet på bär. Det var lite festligt att se dem, så många. Men förra året kom det aldrig och då saknade jag dem. Nu har rönnen inte ens fått gula löv men rönnbär har det, så säg åt dem att komma.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
kickilina2009@hotmail.com

kickilina2009@hotmail.com

12 oktober 2016 21:11

Härliga höstbilder, snart är mörkret här nästan hela dagarna. Va mysigt att sitta vid en eld det gör mig lugn
kram kicki

http://lenakristina.bloggo.nu

 
Anki

Anki

13 oktober 2016 14:15

Sköna soliga dagar och kalla nätter ... ganska behagligt ändå :) Så mysigt att laga mat över elden nere vid sjön!
Ha det gott!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Karin

Karin

13 oktober 2016 23:03

Hoppas att äventyret blev till belåtenhet! Du berättar väl?
Ha en fin helg!
Kramarna får du från Karin

http://pixelmojan.se

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

14 oktober 2016 09:16

Åh vilka vackra bilder du tagit! Du verkar ha bättre väder än vi har, för här är bara kallt och grått.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Carina

Carina

14 oktober 2016 23:41

Ja men självklart kommer du att ta igen de nätter du inte sov i stugan, nästa sommar 😀

http://ennasbarn.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards