Alla inlägg den 16 oktober 2016

Av Anita - 16 oktober 2016 23:18

 

Fullmånenatt och kan jag inte sova. Det fanns en tid då jag visste att jag skulle upp och jobba och stressade upp mig för att jag inte kunde sova men nu är jag vän med månen.


Istället för att ligga och vrida mig i sängen brukar jag klä på mig och gå ut i månskensmagin.

Jag tycker om att se skuggorna, höra ugglorna hoa och höra rasslet av andra varelser som finns i skogen. Jag tycker om att se spegelbilden av månen i vattnet.

 

Inte är jag otrön eller mörkrädd. Till skillnad från staden finns ingenting farligt här i skogen.


När man hör om clownerna som tassar omkring och skrämmer livet ur folk undrar man vart världen tar vägen.

Nåja, ska jag vara riktigt ärlig så fanns en tid då AMV och jag hade självlysande dödskallemasker och låg i diken och hoppade fram och skrämde skiten ur killarna men vi var väl bara så där 12 år.


Om det skulle dyka upp en clown med kniv i mörkret när jag är ute mitt i natten skulle jag väl skita på mig så tänk vad glad jag är att det bara är rävar, älgar och småfolket som rör sig ute i Paradiset Fisksjön en sådan här natt.


Det har berättats mycket om fullmånen.

Det är då man ska göra salva för då blir den extra kraftfull.

Det är då man ska baka.

Det är då man ska ställa ett glas med vatten i fönsterkarmen där månen belyser och dricka det på morgonen och bli energifylld och stark.


 

Att bada i fullmånen är helt magiskt men det har jag inte gjort på många år. Man blir både mer frusen och latare med åldern.


Dansa i månens sken har jag däremot gjort lite då och då och det är så romantiskt så.

Skulle tro att det skulle vara fantastiskt att älska i fullmånens sken men det får jag kanske inte uppleva.


Det har skrivit så många sånger om månen och så många dikter.

"Silvermåne över bergen" är ju en gammal låt och "Dansar i månens sken" har jag faktiskt dansat till i Storåsen en gång som jag faktiskt minns.


Månen har alltid fascinerat oss människor. En del tror till och med att vissa blir varulv när det är fullmåne men jag har aldrig mött någon på mina nattliga vandringar och jag blir inte det själv heller. Jag har minsann kollat och jag har inte fått några håriga händer som tur är. Tänk er vilken fasa om man skulle se sig i spegeln och upptäcka att man var hårig och hade utstående huggtänder. Jag ryser. Vilken mardröm.


Nej. nu ska jag klä på mig och gå ut i månens sken, visserligen är det lite mulet men den tittar fram här och där. Sedan ska jag väl koka mig lite choklad och göra mig en limpmacka och kasta in lite ved i kaminen och se om det är något spännande på tv Så går väl natten men jag får ju sova så länge jag vill. Jag äger ju friheten ska ni veta.


Dagens ord: Det är en fördel om man kan göra sig vän med månen.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards