Alla inlägg den 4 november 2016

Av Anita - 4 november 2016 18:35

 

Livet är en märklig pryl. Antingen händer det ingenting eller också händer det som man inte alls väntat som som när jag mätt och belåten vandrar hem från Kinabror i mörkret och blir anfallen av en uggla. En som landar i skallen på mig och skriker mig i örat, snor min mössa och en hårtuss.


En svartvit mössa kanske såg ut som ett bytesdjur, inte vet jag. Tur att jag hade mössa på för första gången i vinter annars hade ugglan kanske fastnat i mitt långa hår. Oj, så överraskad och skrajsen jag blev. Stor var den också.


Det är läge att berätta om maten jag fick hos Kinabror. Jag gillar ju inte gädda men man är inte sämre än att man kan ändra sig och det gjorde jag verkligen. Gäddbiffar med citronskal och dill i och till det riven pepparrot och smält smör och en ovanlig men jättegod grej. Gurka urkärnad och stekt med kapris i. Det här tillsammans med potatis. Vilken delikatess. Jag tar sällan om men nu gjorde jag det. Det här receptet är från Mannerströms kokbok.


 

Onsdagen var stora köttbullstekardagen.

Datafia och jag började redan klockan 8 med att göra köttbullsmet och sätta en jättestor gryta med älggrytbitar på vedspisen.

Att sitta mitt emot varandra vid köksbordet och rulla köttbullar och prata är egentligen rena terapin. Vi människor gör alldeles för lite saker tillsammans. Tänk så mycket lättare och trevligare det går när man är flera.

Sedan fick vi dessutom hjälp av söta Ronja som rullade köttbullar med oss.


Så kom AMV, Gubben och barnbarn så det blev fika mitt i alltihopa. Jag njuter av sådana dagar när huset är fullt av folk, värme från vedspisen och doftande grytor som står och puttrar och kaffedoften från kokkaffet och glada skratt och prat. Då trivs jag som fisken i vattnet.


Vi hann med mycket. Vi hann dessutom åka till Kälarne och köpa spets och steka älgstek och ge oss iväg åt andra håller (Hammarstrand) och lösa ut biljetter till Doug Seegers konsert i kyrkan. .


Vi tittade i nya klädaffären som hade riktigt mycket fint och sedan fikade vi för vi tyckte att vi gjort rätt för det.

Hem och koka potatis och göra sås och så kom Kinabror, Datafias man och Storfiskarn och vi åt och åt.

Vilken härlig dag det var trots att vädret var skit men vad gjorde det. Bland goda vänner och god mat trivs man ändå.


Det har snöat en del och det är kallgrader. Katten Morris har kurat inne i flera dagar.

 

Han ligger där i sin korg upp under taket och njuter av värmen där uppe och vill inte alls gå ut. Det är nog härligt att vara katt.


Idag har Kinabror och jag varit till Hammarstrand och handlat och ätit lunch och satt ljus på mammas grav. Hon dog 3/11 för 11 år sedan. Tiden går så fort jag tycker att det var ganska nyligt.

Sedan till Håsjö och tända på gravarna där och så många ljus för att lysa upp i mörkret. Det gäller att komma ihåg att saker och ting kan ändra sig för fortfarande kan mirakel se i den mörkaste tid.


Dagens ord: Bättre frysen full med köttbullar än att ha en uggla i skallen.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards