Direktlänk till inlägg 20 januari 2017

FREDAG IGEN

Av Anita - 20 januari 2017 20:18

 

Så är det fredag igen och en hel vecka har gått. Som tur är så har det inte snöat mer än lite grann.

I förrgår natt blåste det så jag trodde taket skulle blåsa av. Hela huset skakade och trädgrenar vispade på taket. Snön rasade ner med muller och jag sov inte ett dugg på hela natten. Oro och tankar. Ensamhet.


Nu har det varit tö och på gården är det blankis igen.


Igår åkte jag till Kälarne. Var in en sväng på macken och en sväng på hörnan och sedan till Fd Grannen för att hjälpa honom med räkningarna.

Vi upptäckte att han fått höjning på pension och han sa med illmarig blick:"Vi måste fira med en grogg. Så¨då gjorde vi grogg på Fanta och Renat fast jag fick förstås nöja mig med Fanta.


Sedan var det dags för vattengympa och det var riktigt trevligt att träffa resten av gänget och jag gillar ju att vara i vatten och att sitta efteråt i bastun och prata om dittan och dattan.


Det regnade när jag for iväg för att jobba lite grann. For en sväng till PappersBeda för att fika och så hem. Jag tog sparken och for iväg och hämtade Kinabrors post och betalade några räkningar.

 

Matade fåglarna förstås. Något som man måste göra varje dag.

 

Så kom Storfiskarn och hälsade på och vi satt och såg på tv. Mitt favoritprogram " Tillbaka till Aidensfeld" går inte längre tyvärr men vi såg på "Det okända".

Det är tur att jag har mina gubbar som kommer och hälsar på. Det är bara han och Mustachen som har varit hit sedan förra helgen. Det är för jävligt dött den här tiden.


Därför finns inte så mycket att berätta.

Julgranen lever fortfarande.

Jag har lagat min favorittröja. Tänk så det är med vissa kläder. Man kan inte slita sig från dom hur slitna och trasiga dom än är.

 

Den här koftan är många år nu men varmare och skönare finns inte så den får hänga med ett tag till och jag stoppar och lagar så länge det går.


Idag har det blivit en ny president i USA. Jag minns så väl när Kennedy blev skjuten och när Palme blev skjuten. Konstigt så man minns vissa saker fast det är länge sedan.


Jag har en känsla av att den nye kommer att lämna svarta spår efter sig. Det är svårt att förstå hur man kan rösta på en sådan man. Tror att det är en hemsk tid att vänta för många.

Nej nu ska jag inte grotta ner mig i politiken. Det finns så många som gör det redan.


Det är idag som vi blir 10 miljoner innevånare i Sverige. Kan inte fatta var dom är. Inte syns det här minsann där det blir mindre och mindre folk för varje år och inte bara folk. Det blir mindre och mindre djur också. inga kor ser man längre och harar, orrar. tjäder. och järpar som det brukar vimla av syns inte ett spår.


Dagens ord: Ibland mår man bättre av att inte veta hur det blir.

 
 
Dunsaluns

Dunsaluns

20 januari 2017 22:03

vilka fina fåglar! Och vilken fin kofta. Vi pratade också om kläder idag. Vi var ute. Jag hade tre stickade tröjor. En från min första resa till Irland 2000, en från Jokkmokks marknad ifjol och en som farmors syster stickade på 70-talet.
Jag är inte nyare än att jag vuxit upp med "Barnen från Frostmofjället" som en av mina favoritfilmer, även om jag bara sett den en gång. Vi fick se den på skolan och jag tyckte så mycket om den trots att den var svartvit och de talade ett högtidligt språk. Kul att du nämde den just ikväll efter att vi sett den enda andra filmen jag sett som har med getter att göra. Heidi. Det är en Schweizisk getflicka.
Ha det bra Skogsnuvan, och njut av lugnet. (Jag har inte heller sett till de 10 miljonerna)..

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

20 januari 2017 23:09

Vilken underbar kofta, den hade jag också varit rädd om. Går jag in i klädkammaren, så finns där ett flertal plagg som är från 80-talet. Och faktiskt en Norgekofta från 70-talet. Vissa saker hänger med hela livet!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Anki

Anki

21 januari 2017 05:49

Förstår att du älskar den koftan - såå fin! Jag har några tröjor kvar som min mamma stickat åt mig för många år sedan ... älskar dem :)
Dina Dagens ord är helt sanna - bäst att inte veta...
Önskar dig en fin helg!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Skatan

Skatan

21 januari 2017 06:04

Domherrarna ... och herrarna bland dom ... är bland de vackraste fåglar jag vet men ser så sällan nuförtiden.
Bara hos dig.
Ja ... i Stockholm har det blivit trångt och i Malmö och t o här i Nyköping men än finns det oaser som hos dig/ er i Fisksjön. Där man inte behöver några armbågar för att inte trampas ner. Även om det kanske känns ensamt när vinden ruskar om huset så har du nog mer riktiga vänner omkring dig än de flesta. Kram❣❣

http://skatanstankar.com

 
Soldansare

Soldansare

21 januari 2017 12:33

Fantastiska vinterbilder som vanligt. Men vintern gör sig kanske bäst på bild. Jag tror som Skatan att du har fler riktiga vänner omkring dig än de flesta, även om du bor enligt till. Jag bor i ett hus med fler människor runt mig men jag kan inte förnamnet på en enda av dem som bor i mitt trapphus. För min del tycker jag att det är ganska skönt att vara en anonym del i det hela men lite märkligt kan man kanske tycka att det är.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

21 januari 2017 13:27

Du har alltid trevliga aktiviteter dig för. Det är ju tur att du har dina gubbar och tur för dem att de har dig!!
Dina vinterbilder är som alltid väldigt vackra, för att inte tala om fågelbilderna.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ingen bild

Gina

21 januari 2017 17:43

Så fina bilder! Den första ser ut som en tavla 😊

 
TantGlad

TantGlad

22 januari 2017 10:11

Nämen är domherrarna hos dig??...skrev ju ett inlägg för några dagarsedan om domherrar, och nu förstår jag ju vart de har tagit vägen. Sköt om dem vetja!

Ja tänk så många vi är i vårt avlånga land, men det är nog glest ute på bygden. Men det kan ju vara skönt å...hihi.

Ja se politiken. Trump lämnar ju värkligen spår efter sig och skapar uppståndelse. Hur det blir med han i rodret lär väl visa sig ganska så snart, men nu släpper vi detta för det finns andra som kan grunna vidare på det.

Ha nu en toppendag...jag är lite seg då jag var på fest igårkväll. Ja int klara man sig stann uppe nå länge nuförtiden inte. Man ska hålla sig hemma å gå och lägga sig samma tid som man gör varje kväll. Då behåller man formen haha

KRAM PÅ DIG!

http://tantglad.bloggo.nu

 
Ingen bild

Anonym

23 januari 2017 03:27

Är tvåbarnsmamma och gift! Bloggar om livet som mamma och vår vardag! Du kan kontakta mig på E-mail: happy0@home.se

 
Hemmamammafru

Hemmamammafru

25 januari 2017 00:27

Många dömer oss med psykisk ohälsa som svaga individer, som samhällets bottenskrap för idag ska man ju vara hårdhudad och inte visa några känslor och du får absolut inte be om hjälp för du ska klara allt själv. Du ska vara den där perfekta personen som har en fantastisk karriär, du ska ha en fantastisk familj, du ska ha ett fantastiskt förhållande med både partner och vänner. Du ska samtidigt träna, ha fritidsintressen, engagera dig i samhällsfrågor och bry dig om ditt utseende, då är du stark och bra.

Men vet du vad? - Det är inte starkt att trycka undan sina känslor och aldrig må dåligt. Det är inte starkt att inte våga be om hjälp när man behöver det och det är absolut inte starkt att trycka ned andra människor. Det som är starkt är att kunna erkänna att man inte klarar allt själv. Det som är starkt är att kunna be om hjälp och vara medveten om sina känslor och tankar. Det som är starkt är att veta att man inte behöver vara perfekt utan att man duger exakt som man är, med sina hjärnspöken, med sina känslor och med sin Asperger, Autism, OCD.

Jag är inte svag som lider av av mina diganoser. Jag är en krigare som varje dag reser mig upp trots att min själ ibland känns som den ska brinna upp. Jag är en krigare som vågar berätta om detta och står upp för mig själv. Jag är en krigare som vågar säga att jag är exakt som vilken människa som helst, men som lider av diganos och kämpar dagligen för att bli frisk.

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

 
Anonymbloggplatsen.se

Anonymbloggplatsen.se

12 februari 2017 02:52

Ska berätta en nyhet nu!
http://hemmamammafru.bloggplatsen.se/
E-mail: happy0@home.se
Istagram: Mammatvabarn

Bor i Småland, Kronobergs län
Född: 1970

Kommer berätta lite om mitt liv med mina diganoser och fakta m.m

Här i min blogg kommer jag skriva av mig som en dagbok angående livet som familj men även om ovanliga diagnoser då både jag och min flicka är drabbade.
Samt allt annat som påverkar livet när jag och min flicka har diagnoser.
Men hon och jag är världens gladaste starkaste krigare som aldrig ger upp.
Jag som mamma har jag diganoser, Asperger, Autism, depression, ångset, Panik, OCD. Jag har en man och en pojk. Dom är friska. En ärlig blogg om mig och min familj. På istagram heter jag: Mammatvabarn. Du kan nå mig på happy0@home.se

http://anonymbloggplatsen.se

 
bloggplatsen.se

bloggplatsen.se

13 februari 2017 01:06

Är Du en funderingsmänniska?
Själv är jag verkligen en funderingsmänniska.
Även fast jag mår bättre så är jag ju inte "där" än om man säger så och även fast jag ser fram emot att börja arbetsträna-så kommer ändå dem där tankarna.
Kommer det att funka? hur ska det gå? bla bla bla.
Jag vill ju verkligen att det ska funka och det är nog där en del bottnar också.
Borde ju egentligen tänka "det blir som det blir" men tyvärr funkar inte min hjärna så riktigt.

http://bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards