Direktlänk till inlägg 27 januari 2017

HÄFTIGA RYCK MINSANN

Av Anita - 27 januari 2017 19:02

 

Från 6 grader varmt till 8 grader kallt bara över natten. Det är väldiga kast i vädret minsann.'

Igår åkte jag på halkiga vägar till Kälarne för att gå på vattengympan. Det är alltid skönt att ha en del att göra så tiden och januari går lite fortare.


I morse när jag gick ut för att sätta i motorvärmarsladden låg dimman tät. Hackspetten hade börjat leva om och det är väl ett litet, litet vårtecken. Den är den första fågeln som börjar låta om sig.


For iväg och jobbade och när jag kom hem sken solen och dimman hade försvunnit. På träden hängde det glittrande snökristaller och det var riktigt fint när solen sken på dom.

 

Snön har nästan gått bort och på sjön är det skare. Jag gick bort till Kinabrors sommarstuga för att mata hans fåglar och titta till lite.

Solen värmde faktiskt på ryggen och det var första gången jag kände det iår.


På hemvägen gick jag faktiskt på stigen efter sjön och lite glad blev jag för att få sätta fötterna på fast jord igen och inte pulsa i snö eller halka på blåis.

 

Nog måste ni medge att det är mycket finare när det är bart och mossan lyser grön på marken.


När jag kom fram till min strandstuga gassade solen och inte en vindpust kändes. Jag blev riktigt sugen på att tända i bastun men så blev jag lat och satt mig på strandstugeverandan och vände ansiktet mot solen.

 

Att känna solen värma i ansiktet var det länge sedan jag gjorde nu. Nog syns det att det gått ytterligare en vinter, glåmig och rynkig och blek men vem bryr sig. Ingen ser mig ju i alla fall.

 

Ser bakåt i mina bloggar för januari och det är jämmer och elände, pengar som är slut, bilen trasig, diverse krämpor

och pester, trasiga tänder. fruset vatten och trasiga grejor i huset, veden slut och jättekallt och massor med snö. Ja listan kan göras hur lång som helst över vilket elände januari månad alltid bär med sig.


Jämförelsevis har den här januari varit rätt bra åtminstone första halvan. Några dagar väldigt kallt men då var ju Mannen här och värmde mig. Bilen går bra och inga tänder trasiga. inga krämpor just så vem är jag att klaga.

Ändå känns livet tomt och ödsligt men lite sol känns alltid som en liten tröst.

Nu har solen gått ner och det är fina solnedgångar när det för en gång skull är klart på himlen.

 


Dagens ord: Inget under solen är beständigt.

 
 
Ingrid

Ingrid

28 januari 2017 14:51

Nog är det härligt när man känner att solen värmer. Här har vi haft stabilt väder nu ett tag, men visst kan det svänga väldigt. Det är inte att undra på att kroppen säger ifrån ibland när det växlar mellan hög- och lågtryck hela tiden.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Soldansare

Soldansare

28 januari 2017 16:40

Vilka vackra bilder! Här hörde jag fåglarna kvittra när jag gick till jobbet, trots att det var svarta natten. Det gav i alla fall lite hopp om att det snart, snart kommer en vår.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Göran

Göran

28 januari 2017 16:44

Med lite god vilja så ser man faktiskt redan nu att dagarna blivit lite längre. Mild vinter så här långt i mina trakter även om vi hade ett par köldknäppar i december. Om vi står ut en månad till så kommer ju solen, ljuset och så småningom även värmen tillbaka. "Ingen ser mig", skriver du men hela världen har ju chansen att se dina fina bilder. Och nog tycker i alla fall jag att det ser ut som om vintersolen gett dig lite färg på kinderna! Härda ut - bara fem månader till midsommar!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

28 januari 2017 21:56

Jag gillar inte snön! Dina upptrampade skogsstigar med mossa runt om är sagolikt vackra!!
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
Ann

Ann

30 januari 2017 06:58

Hej min vän! Visst är det härligt att januari har en värmande sol!!! Hoppas på en lång vårvintersäsong! Vi var ju ut på pimpling i lördags och det brukar jag "aaaldriiiig" göra redan i januari, det brukar påbörja i mitten av februari för min del då det är solen och att den börjar värma....Må så gott så kan vi väl planera in en en dag att träffas?! Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Sanna

Sanna

31 januari 2017 11:54

Ja livslusten kommer alltid tillbaka lite när vårsolen äntligen letar sig fram <3

SV: Jag tar det väldigt lugnt som det är nu...har till och med "bosatt" mig hos mina föräldrar ett tag för att riktigt få slippa ifrån alla men och måsten...tar varma bad, slötittar på tv, vilar och mamma trycker i mig mat i ett (hon är van min ätstörning som gör att jag skiter i att äta i perioder...), osv... Skall ta mig ner på pysseljunta ikväll, virka, dricka te och prata skit i lugn och ro...
Sköt om dig gumman <3
Kram
Sanna

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards