Alla inlägg den 31 januari 2017

Av Anita - 31 januari 2017 15:26

Det finns hur många filmer och hur mycket skrivet om mäns arbete förr men lite om kvinnors. Nu har de starka och duktiga kvinnorna i den här delen av kommunen gjort en film om hur kvinnorna i gamla tider, faktiskt arbetade och slet och gjorde ett jättejobb.

Den visades på trivselträff i Västanede och man fick nästan tårar i ögonen.


Jag tycker att jag är ganska ung men nog kände jag igen nästan allt. Tvättdagar vid sjön när hela vinterns förråd av vittvätt skulle kokas och sköljas. 


Allt stök med korna, mjölkning och utfodringen. Allt jobb med slåttern. Nog minns jag kornmjölsgröten och bryta (tunnbröd i mjölk och lingonsylt) Nog minns jag mattvävarna och konserveringsapparaten. Nog minns jag separatorn

som man separerade mjölk och grädde. Den har man dragit många gånger så det plingade trevligt.


Jag minns hur noga det var med lakan och hur man drog mangeln så allt skulle bli slätt och fint men krusade band till örngotten har vi nog aldrig gjort vad jag minns.


Så var det allt stök med julen. Lutfisk och slakt av gris och konservering av mat.

Tvätta mattor gör jag än idag och eldar i värmaren. 

 

I det här huset finns så mycket saker kvar. Saker som säkert dom unga inte ens vet vad man har det till.

 

Separator, rullrånsjärn, gorånsjärn, våffeljärn för vedspis, locktång som man värmde i spisen, sax att klippa får med. Ja det mesta. Alla gamla julsaker och girlander i taket. Girlander i taket till jul är det väl nästan bara TuppOla och jag som har fortfarande. Flaggor i granen och vita kristyrgrejor med änglar på är väl också omodernt. Jag är nog rätt omodern. Kanske lever jag i fel tid måntro. Gillar gamla grejor och inte nya vita svarta och st+ålmöbler. Hua så otrivsamt.


Känner att jag verkligen känns som om jag vore uråldrig som varit med om det mesta i filmen.

Baka tunnbröd kan jag. Jag kan växtfärga, jag odlar naturligtvis potatis och grönsaker, plockar bär och gör saft och sylt precis som man gjorde förr i tiden.

Ibland känns det som tiden stått stilla här i paradiset Fisksjön.

Inte så länge sedan ladugården var full med fjällkor och någon liten söt kalv. Inte länge sedan det inte fanns el och inte vatten och slask heller.


Inget bb utan jag föddes i soffan i köket.

 

Naturligtvis finns soffan kvar och den säng jag ligger i är över 100 år gammal.

Tänk så fort tiden går. Jag tror inte de unga människorna har en aning om hur det var och tycker att man är så gammal så det skulle växa mossa på en.


Något som jag aldrig har lärt mig riktigt är att brodera fina mönster, väva vackra spetsar eller sticka och virka. Jag kan inte spinna heller och är inte något vidare på att baka.


Det var så roligt att se den här filmen och det var massor av folk som var där. Stolarna räckte nästan inte till.Tyvärr var det bara äldre som är lediga på dagarna. Egentligen är det dom unga som borde sett den här filmen.


Vad annars. Söndagen kom TuppOla och skulle försöka pimpla. Han fick bara några mörtar men det var fint och skare på sjön.

 

Jag följde med ut på sjön och gick till kanalviken en sväng. Min favoritstrand på sommaren men nu var det förstås snö där också även om det inte är mycket. Tänkte på hur härligt det det var att bada i det varma vattnet där på sommaren.


Vi gick hem och åt spagetti med köttfärssås. Mitt älgkött är slut så köpt köttfärs blir det inte alls lika god sås av, fet och läbbig och inte alls lika mustig och god men det gick väl att äta.

 

Så gick solen ner och det blev en ny vecka.


Igår var en tråkig dag. Inte en människa syntes till men jag pratade i telefon med rätt många. Jag väntade på samtal från sjukhuset för att höra hur det är med fd grannen. Han ligger fortfarande i respirator men är i alla fall inte sämre. Vi får väl se hur det går.

 

Idag är det 12 grader kallt men solen skiner så fint. Ljuset är vackert när solen håller på att gå ner. Kinabror är på väg hem och om någon timme är han nog här. Det ska bli skönt att få lite sällskap på gården igen.


Annars sover jag dåligt på nätterna. Dagarna går ann när man har fullt upp att göra.

Läste en kompis blogg nyss och hon torkade panelerna för fullt och då undrar jag i mitt stilla sinne. Har jag missat något? Jag vet att jag har missat fönsterputsningen för det ser man nu när ljuset börjar komma tillbaka men panelerna. Ja ja. ibland kan det vara bra att man inte vet vad som ska göras. Då slipper man ju gräma sig för det man har ogjort. Inte behöver jag krusa banden på örngotten heller eller svärta spisen som jag såg att dom gjorde på filmen. Putsa koppar klarar man sig utan att göra också. Min moster lärde mig ett bra ordspråk.


Dagens ord: Man behöver inte göra allt som man tror är nödvändigt det går så bra ändå.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards