Alla inlägg den 2 augusti 2017

Av Anita - 2 augusti 2017 08:50

På måndagsmorgonen upptäcker jag att Sonen har vissa likheter med mig. Han är annars min motsats i allt och liknar mer sin far, men nu skulle han till att montera fiberdosorna på huset och borra hål och greja. " Det kommer att gå åt helvete, det vet jag" sa han när han gick omkring med tumstocken och muttrade och småsvor.

Jag tog till schappen och gick ner till AMV och Gubben och satt mig där och fikade. När jag kom tillbaka var allt klart och fixat. Det hade gått bra och han var på bättre humör.


Det blåste ute och drog kallt. Varför tror man att det ska bli fortsatt fint väder bara för att det är fint och sommar en dag?

Nåja man får hitta på någonting i alla fall. Sonen, hans Fjälla och jag åkte för att handla.

Vi for och tittade till mammas grav och så for vi till hembygdsgården i Pålgård och fikade.

 

Det finns mycket att titta på där bla en klädutställning. Det är väldigt så fina kläder folk hade förr i tiden när dom klädde upp sig.

 

Hem och AMV och jag hade pratat om att grilla korv nere vid badstranden (något vi alltid gjorde förr) Vi tänkte kalla ihop resten av gänget och ta en nostalgikväll men pytt vad det sket sig. Med blåsväder är det inte läge att elda nere där det blåser som värst. .

Som vanligt fick man ta till plan två och hålla till inne i AMV och Gubbens hus men det går också bra.

 

På deras övervåning finns det ju en öppenspis och gott om plats för oss alla.

 

Maria från Skåne har med sig pumihunden och han och Jack kommer bra överens som tur är. Dom låg på varsitt håll och sov så gott.

 

Sedan drog en del av gänget till Kinabrors lekrum för att spela biljard men jag, Sonen hans Fjälla och AMV vi gick och lade oss för att sova. Hörde att dom andra blev uppe till tre på natten. Hårdingar dom alltså.


Sonen och Fjällan hade bestämt sig för att trots stukade foten skulle vi åka till Frösö djurpark så då gjorde vi det igår. Det ångrade vi inte.

 

Det var så fint och vi kom dit i tid och fick se alla djur utom älgen och den ser jag så ofta ändå.

 

Speciellt fastnade jag för polarvargen men den fick jag inte med på kort. Det här är ju några trötta lejon som inte brydde sig ett dugg om oss.

Polarvargen var vit och stor och ståtlig och hade jättefin päls. Lemurer och apor gillar jag också.

Vi hann med att gå runt innan åskan och regnet kom och då åkte vi vidare.


Vi for till Stocketitt och åt   Gott var det.

 

Sedan for vi till Frösötornet.

 

Där hade vi sett utsikt ända till norska fjällen om det hade varit klart väder men nu regnade det som sagt.

 

Vi åkte hiss upp men gick ner.

 

Så det blev en trevlig dag. Det är roligt att komma iväg någonstans för jag blir mest här i Fisksjön och runt om och kommer sällan iväg någonstans.

Vi lade oss att sova en stund när vi kom hem innan middagen.


Sonen och hans Fjälla badade i sjön och jag tog en promenad efter strandstigen bort till Kinabror och sedan till Broder B. Jag ville träffa Maria från Skåne och hinna prata lite med henne. Hon är min gamla bloggvän Mimio men hon har slutat blogga  och det var så roligt att träffa henne igen.


Hem igen och det belv en liten surströmmiongskiva borta hos Kinabror för Skåningarna ville också prova på surströmming.

 

Efter åska och regn blev det en fin och lugn kväll.

 

Efter ett tag kom TuppOla och Sofiepropp. Hon och jag gick hem till mig för att hon skulle träffa Sonen och hans fjälla innan dom åker tillbaka till Skåne.


Det har varit mycket umgänge nu ett tag. Vi vandrar mellan kåkarna hela tiden och stigar till vänner och släkt är lätta att gå även om man ibland råkar stuka fötterna eller blöta sig i någon vattenlok.


Idag har vi inga planer utöver att ta upp några plattor ur marken och ev slå lite vass. Vi låter livet och vädret bestämma vad som ska göras. Än är det några dagar kvar innan alla åker och det blir tomt och tyst.

Sonen får stå för dagens ord.


Dagens ord: Man ska alltid tro att det går åt helsike för då blir man glad om det skulle råka gå bra.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards