Alla inlägg den 4 augusti 2017

Av Anita - 4 augusti 2017 08:34

Onsdagen hade vi en plan eller rättare sagt två. Vi skulle tvätta kläder och vi skulle grilla. Jojomen. Det var då det hände.

Åskvädret kom med dunder och brak och inte bara åska utan ösregn också. Visserligen hade man sagt regnskurar på vädret men detta blev ihållande regn hela eftermiddagen och kvällen.


Blixtar ur kontakterna. Den bärbara telefonen gick sönder på första smällen och tvätten var blötare än när man tar den ur tvättmaskinen.

Nåja. Köttet låg i marinad så Sonen ställde sig i regnet ute på förstukvisten och grillade.

 

Man måste alltid ha en plan B nu för tiden, för det blir nästan aldrig som man tänkt.


men.......så kommer en ny dag och utan regn och rusk. 

Sommar det är de här få dagarna. Dagarna när doften av älgört smyger sig in genom det öppna fönstret i sovrummet.

Dagen då smultronen har mognat.

 

Dagen då både den vita och den röda rosen äntligen har slagit ut.

 

Den vita doftar också jättegott så man måste gå och sticka näsan i rosen när man går förbi.

Sommar är hjortronmyrar där det doftar sött och gott och insekterna sjunger sin speciella sång som man kanske inte alltid uppskattar till fullo.

 

Nåja den här torsdagen gick liksom i matens tecken.

Sonen, hans Fjälla och jag for och hälsade på moster och hon var i full färd med att steka våfflor till oss. Goda våfflor med hjortronsylt och vispgrädde och trevligt samtal i någon timme. Sonen var dagbarn hos henne när han var liten och det känns lite konstigt att se att hon blivit liten och han blivit stor. Så det blir när tiden går.


Hem igen och ner till sjön där både Sonen och Fjällan badade. Så kom Storfiskarn, Så kom DansBritt och så kom Kinabror och vi satt på verandan och drack kaffe.

 

och......solen sken.


Nå åter till maten. Sonen hade önskat sig biff med lök så vi grävde upp lite potatis ur pallkragen och tog lite sallad ur växhuset och lite annat smått och gott. Det blev väldigt gott må jag säga och vi åt alldeles för mycket.


Så kom Broder B och frun och vi satt och pratade en stund och sedan drog vi iväg till nästa ställe. Till Kinabror och hans paveljong där vi drack kaffe på maten.

 

Nu är det på slutklämmen med Skånefrämmandet och snart åker alla iväg men inte riktigt än.


Hunden Jack han badar och badar och katten Morris han klättrar i träd och ligger och myser på marken.

 

När nu Sonen och hans Fjälla är klädda i annat än träningskläder och bonnmössa passade jag på att ta ett kort på dom under eken.

Jag är så stolt över min ek som växer och växer och minner mig om Karön och Blekinge. Tänk att det lilla skottet därifrån kunde växa sig så stort här där inte ens äppelträden överlever.

 

Jordgubbarna börjar också mogna och äntligen blommar sockerärtorna Kanske hinner det bli några ärtor på dom fast jag hade börjat misströsta.

I alla fall så kunde jag plocka den första lilla buketten med grekisk lövkoja igår.

 

Det är en ganska oansenlig blomma och under dagen är den nästan ihopslagen men när natten kommer slår den ut sina lila blommor och sprider en alldeles speciell doft omkring sig, en doft och påminner om barndomen då vi alltid hade sådana. Den är varm och lite kryddig, lite åt nejlikehållet men mycket godare.


Det var ett tag sedan DansBritt var här och vi satt på trappan och pratade lite löst om att vi kanske skulle försöka att ge oss iväg på en liten resan någon gång framöver när hon får pension och blir lite mer ledig. Man behöver komma bort ibland om inte annat för att njuta av att komma hem. Vi får väl se hur det blir med det.

 

Så slutar jag det här blogginlägget med att ge er en röd ros. Jag har bara en men en ros är bättre än ingen.


Dagens ord får bli: Ett har jag lärt mig att alltid ha en plan B och att åskan alltid tar en bärbar telefon varje sommar.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards