Direktlänk till inlägg 18 augusti 2017

DAG ATT MINNAS

Av Anita - 18 augusti 2017 15:06

Man får samla på bra dagar att minnas när snön vräker ner och nordanvinden sliter i träd och hus. En sådan bra dag var det igår.

Just nu sitter jag på förstukvisten och lyssnar till regnet. Det är ett stillsamt duggregn och det är inte kallt så inte ska jag klaga på dagen idag heller men igår var det annat.


I många år har min Tremänning och hennes man besökt Fisksjön en gång om sommaren och tro det eller ej. Solen har skinit varje gång dom kommit. " Hon kommer med solsken till mig" finns det en sång som heter och det är banne mig sant. Hon kommer också med två hundar. Mamma och syster till hunden Jack.

 

Jack blev glad. Så dom lekte och så dom badade.

 

 

Tremänningens man är en riktig hårding vad det gäller att bada. Han kastade sig i vattnet fast det bara var 15 grader och påstod till och med att det var varmt. men.....han badar varje dag hela sommaren och då blir det väl så. Det var länge sedan jag gjorde så men det fanns en tid då jag badade från tidig sommar till sent inpå hösten men det var länge sedan nu.


Hundarna struntade i hur kallt det var. Dom lekte i vattnet av hjärtans lust.

 

 

Tala om glädje.


Vi människor vi åt och fikade och pratade och skrattade.

Vi vandrade till badstranden och vi vandrade bort till Kinabrors sommarstuga där vi fikade.

 

Sockerkaka som Tremänningen hade bakat och rullrån som Kinabror hade.


Vi vandrade strandstigen tillbaka och åt och hade det hur trevligt som helst. Önskar att vi kunde träffas oftare för vi har något särskilt mellan oss fast vi träffas så sällan.

Så for dom sin väg och Kinabror och jag satt på förstukvisten när dom åkte.

 

Så var en trevlig dag över.


Nätterna är kallare nu och jag börjar bli orolig för frosten. Jag har massor med squash och dom är frostkänsliga. Mycket är oskördat ännu och nu när det regnar går det inte att skörda något.


Jag har stängt fönstret i Sonens rum nu och jag vaknade inatt och frös även om katten värmde lite grann. Jag får väl snart stänga fönstret i sovrummet också men jag vill INTE. Det har ju knappt varit sommar och det känns som om jag har haft det öppet alldeles för kort tid.

 

Som vanligt har Kinabror och jag varit till Hammarstrand och ätit på hotellet med DansBritt. Handlat och varit på mammas grav och så har jag jobbat lite grann och nu är det helg och imorgon väntar nya äventyr.


Dagens ord: Morgon är en ny dag och kanske skiner solen     



 
 
Ingrid

Ingrid

18 augusti 2017 17:17

Tremänning - det blir B-kusin översatt till gotländska. Jag tycker att han är väldigt lik Lasse Berghagen. Du har inte tagit fel??
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
ibod11

ibod11

18 augusti 2017 21:29

Härliga och fina bilder och visst strålar det livsglädje från hundarna :D
Hösten kommer vare sig man vill eller inte och visst är det synd om det som odlas blir förstört. Men tänk så vackra färger som snart omger dig.

http://ibod11sblog2.wordpress.com

 
Ingen bild

Bamse31

19 augusti 2017 00:51

Mamman och syrran till Jack är tydligen ljuspälsade så han måste ha haftsvart pälsad pappa. Undrar om hundarna känner igen varandra eller om det upplever något slags släktskap skulle inte tro det, men nog verkar dom trivas tillsammans.

Här nere i Mellansverige säger vi inte tremänningar eller B kusiner utan sysslingar.och generationen efter det blir pysslingar Appropå väder, så tog jag sommarens första och troligen sista utomhusbad nu i torsdags när Vi hade så väldigt fint väder och 23° varmt i solen. jag lyckades i alla fall krångla mig iväg 100 m innan jag fick nog men jag badade i bassäng och där var uppvärmt vatten och mycket folk så att det så det var lite svårt att simma sträcksim
Jaså du odlar squash du också. det gjorde min fru och jag är alla år när vi hade torpställe och vi hade väldigt fin squash som vi åt istället för gurka och inte minst stekte i stekpannor med bara peppar och salt till.
Dagen idag har varit mulen och regnig och jag har suttit i solstolen på min balkong och sovit för vädret har varit ganska varmt ändå. det blir bättre dagar framåt får vi hoppas.
Kramen.

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

19 augusti 2017 10:25

Åh vilka härliga bilder du bjuder på som vanligt! och vilka fina hundar, helt underbart bedårande fina ;-)
Ja här är varmt fortfarande, men det känns tydligt i luften om kvällar och nätter, att vi är på väg mot hösten. Men det här är nog första gången på evigheter som jag längtar efter den.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Soldansaren

Soldansaren

19 augusti 2017 11:48

Vilka underbara badbilder. Det var inte bara ni människor som hade en minnesvärld dag, det är tydligt.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Karin

Karin

21 augusti 2017 09:17

Vilken livsglädje Jack har, och duktig på handskar tydligen:-)) Man blir glad av att se honom!
Mina nyskördade potatis är pyttesmå jämfört med era. Men ni ser ut att ha bra sandjord. Här är lerjord, och jag tror inte det myckna regnet har varit så bra.
Kramar Karin

http://pixelmojan.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards