Alla inlägg den 27 augusti 2017

Av Anita - 27 augusti 2017 08:37

 

Jag som bott i skogen hela mitt liv borde kunna se skillnad på sopp och flugsvamp. Klart att jag vet att soppar är som tvättsvamp under hatten och att flugsvampar och andra skivlingar har skivor under hatten.

Vet också att det blir fina färger på garn om man färgar med skivlingar och även flugsvampen blir det fin färg av men den är inte bra att stå i röken från för då blir man lite yr och konstig i mössan. Jag vet eftersom jag gjort det.

Jag fick väl lite för bråttom när jag såg den gulliga svampen gömma sig under paraplyet och dessutom hittade ett hjärta på den andra svampen som klart och tydligt var en sopp.

 

Nog om det. Jag hade i vilket fall inte en tanke på att äta någon av dom. Jag plockar bara karljohan och smörsopp och trattkantarell och rödgul trumpetsvamp så det är ingen fara Jag kommer då inte att dö av svampförgiftning och inte bli uppäten av en björn heller.


På tal om björn så har björnjakten slutat nu som tur är. Lugnt och fint i skogen i åtminstone någon vecka till.


Annars är det verkligen ett grisväder. Det har blåst och bara någon grad varmt.

 

Jag har i alla fall gjort lite rödvinbärssaft och plockat in squash innan den fryser och lagt in en röra med paprika och lite annat smått och gott. Nu är det bara lingonen som fattas och dom har inte blivit mogna än.


Nu är det mörkt på kvällarna. Jag har tänt dom röda kineslyktorna i fönstren och "mitt ljus i mörkret" har tänt lanternan på andra sidan sjön. Nu är det ju ljust i grannhuset som Kinabror har och jag har massor med solenergilampor i trädgården. Nu ska inte mörkret få ta överhand minsann. Jag gör vad jag kan.


Igår kom AMV och Kinabror hon och jag åkte på marknad till Selet. Stället där dom har den absolut godaste kolbullar man kan tänka sig. Det är en konst att göra kolbullar men dom har massor med fläsk och välstekta kolbullar som är lite knapriga på kanterna. Supergoda.

 

Dom är många som steker och det är en lång kö hela tiden vid pannorna.

Tyvärr var det lika blåsigt och kallt där som hemma och händerna blev iskalla.

 

TuppOla och fjällan träffade vi och faster och en hel del andra man kände.

 

Massor med folk var det där. Jag köpte tunnbröd och paltbröd, älgkorv och tranbärsdricka och så drack vi kaffe bara för att värma oss. Vi var frusna och kuriga när vi satt oss i bilen och åkte hem. 

Hemma tände jag i braskaminen.

Skåneungdomarna kom för att säga hej då innan dom drog söderut igen. Dom har haft otur med vädret men i alla fall myggfritt.


Kinabror och jag åkt potatisbullar och fläsk och på kvällen satt AMV och jag och såg på "Morden i Midsommer" och värmde våra frusna kroppar.


Om man tänker på veckan som har gått så har jag ju hunnit lite grann i alla fall.

Vedhelvetet är äntligen inne i vedboden.

 

Rödvinbären plockade. Hittat lite hallon. Klippt gräset och frös som en tok i kallblåsten fast jag hade både stövlar och vinterjacka på mig. Orolig för blommorna. Inatt har det varit väldigt nära frost och det är på tok för tidigt att börja plocka in pelargoner och sånt.


 

Krusbären är mogna men jag vet inte vad jag ska göra med dom. Har redan flera påsar i frysen i väntan på att jag ska komma på något att göra av dom.

 

Det är bara vallmon som blommar Ringblommorna har inte ens knoppar och solrosorna är långa men inte ens tillstymmelse till blomknoppar så det blir nog ingenting av dom. Trist.


Nåja, vad ska man göra. Jag får väl glo på mitt kylskåp där det finns massor av vykort från mina vänner som åker utomlands och dricker paraplydrinkar och går med bara fötter i varm sand. Fy fasen för att vara fattigpensionär och inte komma iväg någonstans mer än runt i bygden. Jag får väl gå här med min längtan och kasta in ved och klippa gräs och frysa om både händer och fötter.


Dagens ord: Längtan bort till värmen och nya äventyr finns alltid inom mig.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards