Alla inlägg den 11 september 2017

Av Anita - 11 september 2017 18:50

Nog finns det massor av nyttigt att göra. Gräs som ska klippas och blommor som ska tas in. Tvätt som ska tvättas och fönster som ska putsas och allt ute som ska plockas in men jag råkade gå bakom smedjan och där var det massor med giftiga svampar och jag fick sådan lust att växtfärga. Men....inte hade jag några härvor som var ofärgade utan bara nystan som redan hade färg.

 

Så kunde jag inte låta bli. Lägga svamp i nätpåsar och linda upp nystan till härvor. Man vet aldrig vad det blir för färg. Det är ju det som är det mest spännande med  växtfärgning.

 

Tömma vatten i värmare och tända.

 

Så här såg dom ut innan och så ska dom värmas i 90 grader i en timme och det är det som är det svåra att hålla temperaturen på 90 grader och elda alldeles lagom. Inte blev det bra heller, många timmar i onödan.

 

Nåja ibland ska man göra några stolleprov också. Allt kan inte bli bra.

 

Lite behagligt var det i alla fall att sitta nere vid strandstugan och se löven flyta omkring mot land. Det regnade visserligen men det har det gjort i flera dagar nu så man vänjer sig.


 

Nu är det verkligen höst. I rönnen sitter massor med fåglar och mumsar.

 

Nätterna är förfärligt mörka. Jag har satt en vit ros i mitt sovrum och den och den grekiska lövkojan doftar om natten när jag ligger där ensam i mitt sovrum. Jag har fortfarande fönstret öppen och ligger naken för att fånga det sista av sommaren som inte blev. Snart nog är det flanellnattlinne och dubbla täcken som gäller.


Fredagen åkte Kinabror och jag till Bräcke till AMV och Gubben och lördag drog vi iväg till Viksjö för det var någon form av veteranbilsutställning där.

 

Jag hade plötsligt drabbats av ont i höger höft och vänster knä och armbåge och fått en stor vagel i ena ögonkanten. Frös gjorde jag också som en hund (Varför heter det så. Hundar har ju päls och borde inte frysa).

 

Det började regna också så vi blev inte där så länge. Troligen håller jag på att få förkylning för jag känner mig rätt så risig faktiskt.


Idag har vi tagit upp båtarna.

Det blev bara tre gånger som jag var ut på sjön och Kinabror var också ute med sin båt ovanligt lite och fått ovanligt lite fisk.

 

Så är källaren full med bära och saft och potatis och nu ska jag inte plocka mer.

 

Det är i alla fall fint att ha ett vinterförråd att ta till.


Idag kom min kompis gulliga Susann hit och hälsade på och det är alltid lika trevligt att träffa henne.

Jag sov dåligt inatt och somnade inte förrän vid femtiden. Det är trist med ensamheten och mörkret även om katten Morris ligger på min mage och spinner.


Det regnar på jägarna och TuppOla kom igår och lånade sockar för han var genomblöt. Dom har visst skjutit två älgar i alla fall.


Vad mer att säga en kulen höstdag. Det regnar igen och det blir väl en tvkväll mer spännande än så är det inte.


Dagens ord: Ålderdomen börjar när du slutar att förundra dig.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards