Alla inlägg den 29 september 2017

Av Anita - 29 september 2017 09:04

 

Nu när september snart är slut är det väl dags att göra den vanliga sommarsammaställningen. Det är ju lite sorgesamt iår.


Det blev bara ett få antal fina dagar. Jag minns speciellt  när det var två dagar på raken som det var sol och det var då jag badade. Sedan blev det väl bara några dopp efter bastun för det blev aldrig varmt i vattnet. Om det inte regnade så blåste det mer än vad jag minns att det någonsin gjort under sommaren. Inte ens på kvällarna mojnade det utan vinden fortsatt hela nätterna och den kom mest från väst så den var kall och gruvlig.


Jag som brukar gå barfota gick omkring i sockar och skor och sommarkläderna hängde orörda i garderoben.


En dag i början av augusti var det lugnt på sjön och vi lade ut båten och jag var ut och rodde tre gånger. Sista gången kom det blåst så jag höll inte på att orka ro hem i motvinden.

 

Lite hjortron hittade jag i alla fall när jag var ute på min båttur så jag ska väl inte vara allt för negativ.

Kinabror som brukar fiska och dra upp massor med fisk fick nästan inte en fisk den här sommaren så han och jag som brukar äta abborre så ofta har inte ätit det en enda gång i sommar.


Blommorna har inte hunnit slå ut. mina solrosor står knappt i knopp och ringblommorna som jag skulle göra salva av har inte ens en knopp.

Det enda som riktigt blommat är blomlådorna under fönstren för dom har varit rätt fina.

 

Så förstås dom trogna fleråriga gyckelblomstren som blommar i alla väder och hela sommaren.

 

Jordgubbarna som det var massor av blev aldrig röda utan vita och ruttnade sakta bort.

Morötterna var som sytrådar, dillen blev en dm hög. Det var egentligen bara quashen  och potatisen och persiljan som blev något av. Men i sanningens namn så var det gott om bär, svartvinbär rödvinbär krusbär hallon och lingon dock inte blåbär för dom var det inte mycket med, bara skrumpna och inte goda.

 

Berget som AMV och jag skulle bestiga kom vi upp på men på fel sida och vi hittade aldrig stupet med utsikten över Ragundadalen.

 

Den trasiga bryggan blev inte lagad och bastutaket blev  inte tjärat men jag målade i alla fall det vita på huset som jag tänkt i flera år. Veden fick jag in i alla fall.


Bara tre danser och den enda dansen regnade bort. den andra var det överskott på kvinnor bara en var lika rolig som vanligt.

 

Vi har kämpat på i alla fall så gott det varit möjligt.

Vi har haft kalas för flera födelsedagsbarn, vi har haft surströmming och kräftkalas och det har blåst så vi har fått sitta under tak påklädda som till vintern.

       

Vi har varit på hembygdsfester och auktioner och naturligtvis har vi jobbat på sommarcafe. Vi har varit på två konserter och Sonen och fjällan och jag var till Frösö djurpark en dag. Solen sken och vi hann gå runt innan åskan och regnet kom farande. Marknader har vi varit på och ätit korlbullar och kams.


Inga getingar och mygg och fjärilar har det funnits den här sommaren och inte har man slitit ut sommarkläderna precis.


Jag kan bara erkänna att jag är förfärligt avundsjuk på dom som gett sig iväg från regn och kyla för att vara utomlands i värme (De flesta av mina vänner har åkt iväg) men jag får väl skylla mig själv som är ensamstående fattigpensionär och dom som säger att jag inte behöver åka någonstans för att jag bor så fint kan ta sig i häcken. Alla behöver vi omväxling i livet även jag.


Igår hade jag besöka av två av mina meditationsvänner och i helgen ska jag fara till faster på Alnö och det blir väl det längsta jag kommer den här sommaren, sommar förresten det är ju höst.

 

Dagens ord: Det enda man kan hoppas på är en lång höst utan storm och snö.





Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards