Direktlänk till inlägg 25 oktober 2017

LAT OCH SLÖ OCH SMÅDEPPAD

Av Anita - 25 oktober 2017 11:11

 

Det ljusnade nästan aldrig igår.Jag gick ut för att mata fåglarna och stod på bron och kände den speciella lukten av snö och deppet slog till genast. Bestämde mig för att inte åka på trivselträffen som jag tänkt.

 

Kinabror och kompisarna lagade hål på vägen och jag och hunden Jack gick till skogen för jag orkade liksom inte med det jag egentligen skulle göra. Egentligen skulle jag städa och tvätta och en massa nadra hushållsysslor men det tyngde mig så vi smet iväg till skogs. Det är alltid vilsamt att gå i skogen på mjuka mossan.

 

Stora slagugglemamman har varit runt Kinabrors sommarstuga i flera dagar nu och både Mustachen och Kinabror har sett den och förvånads över dess storlek. När jag gått från Kinabror går jag en annan väg för jag är lite rädd för henne efter att hon anföll mig i vintras.


Så gick vi hem och lade oss på soffan Jack och jag. Katten Morris var inte ens ut. Katter känner när det är oväder på gång.

 

Det blev ingen snö igår men imorse började det regna och så blev det snö. Jag vill INTE ha snö. Jag vill INTE ha vinter. Inte får jag bestämma, egentligen är det väldigt lite jag får bestämma.


Inte har jag mycket att skriva om en deppig dag. Det var så mörkt imorse att jag lät kinalyktorna i fönstren skina. Snö började dala men den går nog bort för nu regnar det. Tänkte ge er livets träd som kom ur min penna för länge länge sedan.

 

Tankar om jorden knyter långa band,

band av siden. band av rep.

Trädens grenar är som livet. roten djupt ner i moder jord ger styrka och stabilitet,

grenarna växer åt olika håll, valet finns vid varje grenklyka.

Tar du den rätta grenen och rätt igen kan du komma till trädets topp och se ut över världen.

Väljer du en annan svagare gren kan du bli stannande och aldrig nå längre så välj noga vilken gren du

ska klätta på.


Livet är som en flod. ibland långsam och sävlig. ibland som ett forsande vattenfall.

Det ska så vara och det är bara att följa fjödet och känslan.

Så säger jag dig och låt dina tårar falla till marken. sugas upp av moder jord och fukta jorden och sedan vara borta,

Det du äger och det du har finns inom dig och är din största skatt.

 

Dagens ord: Vädret är i alla fall rättvist. Ingen kan göra något åt det.

 
 
Soldansaren

Soldansaren

25 oktober 2017 20:29

Vackert, vackert om livets träd och livets flod. Här är det svart och vått. Helst vill jag kura ihop mig i sängen.
Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
ibod11

ibod11

25 oktober 2017 21:07

Du gjorde helt rätt som struntade i alla måsten och gick ut med Jack i skogen. Där kan livsandarna få lite kraft igen.
Vackra ord om livets träd och väldigt vackra bilder på den stora björken och de rödfärgade molnen :)

http://ibod11sblog2.wordpress.com

 
Anki

Anki

26 oktober 2017 08:40

Så fint du skriver om Livets träd och liknelsen om livets flod ...
Jag tycker du gjorde helt ätt som struntade i vardagssysslorna och gick till skogen istället!
Katter är kloka djur som känner av hur vädret ska bli ... och dagens ord är helt sanna!
Ha det gott!

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Göran

Göran

26 oktober 2017 14:59

Det är ju inte jättelångt (rent geografiskt) mellan dig och mig men nog ser det ut som om hösten kommit några veckor längre hos dig. Här hänger det mesta av gula löv kvar på björkar och andra träd. Man riktigt ser på bilderna hur ruggigt det är. Oktober kan dra åt h-e! Liksom november, januari och februari!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

26 oktober 2017 15:54

Mm det är ju den tiden på året då orkeslöshet och deppighet kommer som ett brev på posten...skönt att komma ut i skog och mark dock, det brukar lätta sinnet något <3 Sänder styrkekramar till dig <3
Jag kämpar på och försöker se ljusglimtarna i vardagen, tar var dag som den kommer och nu längtar jag så tills jag får åka ner och krama om mitt lilla barnbarn på hans ett års dag <3
Sköt om dig kära du <3

http://krimskramsan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bamse31

28 oktober 2017 00:11

Du har skrivit förut att du kan lukta dig till snöoväder. Jag förstår inte hur du bär dig åt för att göra det. För mig är det omöjligt att lukta mig till ett väderomslag så att regn istället blir snö. jasså, slag ugglan hänger kvar hos er. jag tror att den ugglan kan bli jättestor nästan i samma storlek som en berguv. i vissa rovfågel arterblir honan större än hanen och om jag inte minns fel så gällde det också vissa ugglaarter. den där ugglan har tydligen sitt revir hos er så du får nog passa dig för den även fortsättningsvis. kramen !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards