Alla inlägg den 1 april 2018

Av Anita - 1 april 2018 15:22

Är du en riktig häxa? frågade en av Kinabrors barnbarn. Vad svarar man på det? Jo, på skärtorsdagen är nästan alla tanter häxor när vi åker till Blåkulla. Något roligt ska man väl ha.

 

Det var den natten det.


Så blir det långfredag och hela gänget utom jag drar iväg till Lillsjön på pimpeltävling. Jag stannar hemma för att förbereda inför påskaftonsfesten. Solen gassar från klarblå himmel. Glada kommer dom hem och barnen hade fått fiskar och priser och var förstås glada.

 

Så blir det spagetti och köttfärssås och sedan hade jag planer på att bada bastu men det blev som vanligt ändrade planer

. Nu har Broder B med fru och ett av barnbarnen kommit. Dottern jobbar men hade skickat med en påsktårta. Hon är en hejare till att baka, rena konstverket blev det.

 

Så kom SnickarMagnus med fru och Datafia med man och två av barnbarnen och plötsligt så var det sex små barn där och ljudnivån blev hög och tårtan tog slut snabbt som en höna skiter.


Så blev det påskafton och solen skiner från en klarblå himmel. Det skulle bli en liten fisketävling bara för oss nere vid sjön. 

 

DansBritt kom också och jag tror att Kinabror vann.

 

Vi andra som inte fiskade njöt i solen och nu hade Lille Liam och hans pappa och två av Liams kusiner kommit så det var väldigt många barn på sjön.

 

Som vanligt sken solen och som vanligt så blev det korvgrillning.


Jag gick hem och började fixa med maten.

 

Vi höll till i Kinabrors hus och tur nog så är det bara några meter mellan husen. Dansbritt hjälpte mig att bära över all mat till hans hus.

 

Massor med mat går det åt när man är så många. Alla mina bröder med familjer och bekanta och huset fullt. Jag trodde att vi skulle bli 20 stycken men vi blev 22 och maten räckte och Jack den rackarn länsade sophinken i natt.

 

Lite efterrätt blev det också även om det var betydligt enklare än tårtan vi fick dagen innan. Som ni vet så är jag inte någon bra bakare men jag tycker att jag lagar rätt bra mat och jag tror att alla blev mätta. Ungarna letade förstås efter påskägg och det var en uppsluppen och glad stämning hela kvällen.


20 grader kallt på morgonen men på eftermiddagen stod termometern på 15 grader.

 

Och solen den sken och så blev det natt och månen den sken.

 

och solen gick ner och lämnade bara en rosa skymning kvar.

 

Vilken sagolik påskhelg.

I morse åkte Kinabrors Son med ungar hemåt mot Skåne efter att ha varit här en vecka med jättefint väder. Däremot har ju Broder B med fru och barnbarn och gammelmågen varit här och SnickarMagnus med fru och Datafia med gubbe och TuppOla. 


Det såg ut som om det var en försäljningsplats med motorer imorse. Skotrar och fyrhjulingar och bilar och jag vet inte vad.

Och solen sken från klarblå himmel och skotrarna for som getingar kors och tvärs över sjön och killarna fiskade upp både abborrar och mörtar och gäddor.


Vi kvinnor satt vid stranden och gosade och pratade och så grillade vi förstås korv. Nu finns bara ett att säga.


Dagens ord: Nu är det minsann lätt att leva.    

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards