Alla inlägg den 14 maj 2018

Av Anita - 14 maj 2018 09:23

Lommen ropar sin sorgsna och vemodiga sång och sjön ligger blank.


Ibland händer det oväntade. Fredag morgon ringde en sköterska från långvården och sa att  Fd Grannen var väldigt sjuk och jag for dit. Precis när jag kom innanför dörrarna mötte jag en tårögd sköterska som berättade att Fd Grannen precis dött. Jag hade som vanligt pratat med honom kvällen innan och då var allt som vanligt men han var ju sjuk med syrgas och en massa krämpor.


Nu hoppar jag bara att han får det bättre där han är för i detta livet har han minsann inte haft det lätt.

Så återstår allt praktiskt med begravning och allt annat som ska ordns så jag vet inte riktigt var man ska börja.


Ute är det högsommarvärme Björkarna har slagit ut och står i sitt skiraste grönska.

 

Tibasten står i blom på naken gren och doftar så gott.

 

I dikena blommar pestilskråpet och doftar som hyasint så man känner doften på längt håll.

 

Jag har skött om TuppOlas höns och fått en massa söta ägg i olika färger. ett var så litet att man kunde tro att en talgoxe hade värpt det. Gulan är så gul så nu känner jag lust att göra sockerkaka.


En blåvinge landar på mitt knä.

Jag har satt dill och persilja i pallkragar och rensat min damm och stökat i mina rabatter. Äntligen kan man vara utan en massa onödiga kläder. Livet blir lättare då.


 

I lördags kväll började svarta moln driva in över sjön och snart började det mullra. Det blev till att dra ur alla sladdar och jag missade Mellon men det var det samma. Det är så mycket konstig musik som jag inte alls förstår mig på men jag är väl för gammal förstås.

Satt på förstukvisten och såg blixtrarna korsa himmelen och snart kom regnet. Som tur var så slutade det framöver midnatt så jag vågade gå och lägga mig.


Igår stårlade solen och det var jättevarmt. Jag satte penseer nere på gravarna i byn och sedan åkte jag till Hammarstrand och TuppOla och jag for till mammas grav i Pålgård och planterade.

 

Indalsälven skummade och dammluckorna var öppna.


Sofie Propp fyller år nästa helg och vi åt lunch och kaka hos hennes mamma i deras stuga under elefantbergets fot.

 

Hem igen till paradiset Fisksjön och sjön låg blank och lommen skrek och solen gick ner bakom gammelladugården och katten kom med en sork i munnen.


Dagens ord: När man vaknar på morgonen vet man inte vad som ska hända man bara tror att man har kontroll. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards