Alla inlägg den 16 maj 2018

Av Anita - 16 maj 2018 09:35

Det känns bara fånigt att ropa vårskriket när det liksom blev högsommarvärme på en enda gång. 15 grader redan 7 på morgonen och 35 mitt på dagen. Så iår blir det inget vårskrik pch trolien ingen nässelsoppa heller. Nässlorna är så stora redan och jag hinner inte med.

.


Sundsvallsborna var här igår och mannen badade i sjön för första gången. Han är alltid först med det och det måste ha varit jättekallt för det är inte ens en vecka sedan sjön gick upp.


Började gårdagen med att fika med Mustachen och vi pratade om potatissättning. Han har redan börjat harva potatislandet. Jag får inte glömma att skaffa sättpotatis.


Sedan åkte fru Sundavall och jag till begravningsbyrån och så tillbaka till Kälarne för jag hade tid hos läkaren för min årliga kontroll. Efter jäktet var blodtrycket för högt men när jag vilat en stund så var det som vanligt bra. Det är meningen att det ska bli slut på fast läkare där tyvärr. Allt ska ju dras in på landsbygden.


Så var vi in till sköterskorna på långvården och fixade lite i Fd Grannens rum.


Hem och jag var jättehungrig efter att inte ha ätit lunch så jag stoppade i mig lite korv innan jag gick ut igen.

 

Såg att svalorna hade kommit. Dom kvittrade och seglade och liksom fulla av glädje snurrade omkring. Jag hoppas att dom bygger bo som vanligt i uthuset. Svalor betyder lycka sa alltid farmor. Skitar dom ner så lägg lite papper på golvet nedanför boet. Så enkelt är det.


Det blommar för fullt nu till och med påskliljorna har slagit ut.

 

Gräset växer så det knakar och min gräsklippare funkar inte. Jag ska be Storfiskarn titta på den när han kommer nästa gång. Det är en hel del som inte funkar just nu men det gäller väl att vara optimistisk och hoppas att allt ordnar sig.


Tänk ändå vilken lycka att bara behöva ha tre plagg på sig när man går ut. Få gå barfota i gräset. Jag har målat mina tånaglar rosa som jag alltid gör när det är sommar. Fjärilarna gillar att sätta sig på mina fötter. Kanske tror dom att naglarna är blommor.


Jag sover naken och har fönstret på glänt lite grann. Bara lite för nu är det minsann pollentid och det märker man ju när man hostar och kraxar. Det är så härligt att höra fåglarna när man vaknar. Man blir liksom ett med naturen. På natten är det ugglorna och koltrasten och på kvällarna är det lommen och svanar och tranor.


Jag sätter en liten bukett blommor på kommoden bredvid sängen så det första jag ser är blommor när jag vaknar.

 

Jag har skämt bort fåglar och ekorrar och nu sitter den väldigt ljusa ekorren och tittar in. Snart är det tomt i frösäcken och då får dom klara sig själv.

 

Det doftar gott och har varit spegelblankt på sjön i flera dagar och det älskar jag. 


Dagens ord: Gå ut i solen och njut. Man vet inte hur länge värmen varar.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards