Direktlänk till inlägg 22 maj 2018

NOG ÄR DET VARMT ALLTID

Av Anita - 22 maj 2018 07:00

Jag har mest legat i blomrabatterna sista dagarna och solen har gassat.

 

Trasiga dammen blev fylld med jord och jag planterade ormbunkar där.

 

Riktiga dammen blev rengjord och fylld med rent vatten. Fontänen sprutade högt nu när solen sken skarpt. Tulpanerna börjar slå ut.

Kryddgården rensad men det är alltför blöt jord där den är. Jag borde ha den på ett annat ställe.


Växthuset är fullt med blommor och små plantor. Det är frestande att plantera ut men jag vet att här kan frosten slå till ända in i juni så jag måste hejda mig.


Jag måste hejda mig.

Jag hade bestämt mig för att inte sätta frö i år eftersom det inte kom upp ett dugg ifjol. Allt jobb till ingen nytta men nu kunde jag inte låta bli i alla fall.

 

Hyddan som brukar ha sockerärtor omkring sig har jag nya planer för. Jag ska sätta rosor runt omkring som klättrar. Än har jag inte köpt några men snart så. 


Så till alla djuren runt omkring.

Jag har slutat mata fåglarna nu och dom är så sura. Jag har en hel flock domherrar som far omkring och försöker hitta dom sista solrosfröna.

Hackspettparet har hackat sönder mitt fågelbord.

Ekorren retar katten till vansinne.

 

Skatorna har dragit ur björkriset som varit tak till ett av mina fågelhus. Lagom långa pinnar att fixa sitt skatbo med skulle jag tro.

Tranorna har tagit upp potatisen ur min pallkrageodling och ätit upp allt utom skalet.

Jag blev stucken i knät av en geting när jag kröp in i hyddan för att städa bort löv. Första getingen.

Även djuren ska leva.

Rådjursmamman är jättetjock och ska nog har barn vilken dag som helst.

 

Gräsklipparen fixad av Storfiskarn och nu går den som sjutton men det var svettigt att klippa i värmen.

Sundsvallsborna har kommit och stökar i sin stuga.


Man kan inte tro sina ögon men det var så varmt att jag satt på förstukvisten i skuggan mitt på dagen för det var så väldigt soligt och varmt och inte en vindpust. Tänk så ljuvligt att gå utan sockar och skor och känna solen bränna.

15 grader i vattnet faktiskt så nu går det nog att bada men jag tror jag väntar lite till.


Dagens ord: Man ska unna djuren både frö. potatis och byggnadsmaterial till deras reden.

 
 
ibod11

ibod11

22 maj 2018 21:46

Bråda tider både för dig och djuren. Så smidigt för skatorna att hitta byggmaterial på ett lättåtkomligt ställe. Det kommer att bli väldigt fint med rosor som klättrar på din hydda och jag hoppas att odlingar av diverse blommor och örter lyckas väl. Men den här sommaren ska nog bli mycket bättre och varmare än förra sommaren så jag hoppas att det ger bra förutsättningar :D

http://ibod11.com

 
Soldansaren

Soldansaren

23 maj 2018 18:24

Åh, du har så mycket härligt och roligt i din trädgård! Jag har inte ens satt blommor i krukorna på altanen än.

http://soldansarenssida.blogspot.com h

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards