Direktlänk till inlägg 16 juni 2018

BLICKEN MOT MARKEN

Av Anita - 16 juni 2018 17:25

En del människor tittar uppåt mot solen, månen, stjänorna och molnen. En del tittar på bilar och människor.

 

Jag tittar mot marken och ingen liten blomma går mina ögon förbi. Nu i skogen den lilla rara ögonpyrolan. Så liten,men den ser ut som om den vore gjord av porslin och doftar som den finaste franska parfym.


Som du vet så har jag hela sommaren ett litet glas med blommor på mitt sängbord så jag varje morgon vaknar och ser något vackert. Man blir på bättre humör då fast kanske inte när man har tandvärk.


Fredag åt DansBritt och jag lunch på hotellet. När vi skulle åka kom tre traktorer med skolbarn på lövade vagnar.

 

Det är alltid en sådan sommarstämning när det är skolavslutning.


Tyvärr blåste det rätt hemskt resten av dagen nästan så man inte kunde vara utomhus men Jack och jag gick i alla fall en promenad i skogen.

 

I morse hade det lugnat sig lite men mörka åskmoln rörde sig över himlen.

 

Ser ni lupinerna. Det sägs att dom tar död på andra blommor och insekter men här får man vara glad för de blommor som har livskraft och ork och förresten vimlar det av humlor fjärilar och andra insekter bland lupinerna. Dom har olika färger och är så otroligt vackra tycker jag.

 

Det började regna rejält så vattentunnan blev full på nolltid. Brandflyget har farit omkring hela dagen. Det är åska i luften och kan ju bli skogsbrand om det vill sig.


Jack och jag gick ner till stranden Om jag hade haft en riktigt vass lie skulle jag ha rensat lite där nere för gräset är halvmeterhögt och så ska det ju inte vara.


Så kom det en åskknall (bara en enda) och regnet började vräka ner. Jack och jag lade oss i strandstugan och både han och jag somnade till vågor och regn på taket. Det är minsann väldigt sövande.

 

Så for molnen iväg och vi gick upp till gården. Det var så varmt och skönt när solen kom fram. Det kom flera regnskurar men dessemellan var det väldigt varmt och myggigt ska jag säga om jag nu ska försöka vara negativ en sådan här fin dag.


Dagens ord: När värmen och regnet kommer dansar myggorna lyckliga omkring och allra lyckligast är dom om dom har någon människa att äta på.

 
 
ibod11

ibod11

17 juni 2018 07:43

Jag tittar också väldigt mycket ner i marken. Men jag försöker lyfta blicken uppåt lite emellanåt för att inte missa en vacker himmel och kanske någon fågel.
En liten blomsterbukett att titta på när du vaknar är en jättebra början på dagen. Skönt att du fick komma till tandläkaren så att du kan glädjas riktigt mycket åt allt fint nu.

http://ibod11.com

 
Ingrid

Ingrid

17 juni 2018 10:51

Åh vilka vackra lupiner!
Här växer de inte vilt, men vi har ju blåelden i stället.
Hoppas att du får en skön söndag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Soldansaren

Soldansaren

17 juni 2018 11:18

Lupiner är giftiga, fick jag alltid höra när jag var barn, men jag vet inte riktigt på vilket sätt. Utanför mitt hus här i stan växer det knallröda lupiner. Det har jag aldrig sett någon annanstans, bara blå eller rosa, men jag tror inte att de här är vilda.
Kram på dig och hoppas att det slutar blåsa på dig snart.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingen bild

Flurig

18 juni 2018 11:40

" Vill man ha lupiner, gror de inte; vill man inte ha dem, växer de som ogräs", sa en farbror en gång när jag klagade över att mina köpta plantor inte övervintrade.
Pyrolan är ju helt ljuvlig, och vilken doft den har! Jag undrar om den håller på att försvinna, jag har inte sett någonpå flera år. Doftminnet sitter i alla fall, och tur är det, jag har plötsligt tappat både luktsinne och smaksinne. Det är så tråkigt, men jag hopas få dem tilllbaka, har fått nässpray.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards