Alla inlägg under juni 2018

Av Anita - 12 juni 2018 22:38

Ja vad ska man säga om tandvärk. Det är svårt att låta bli att tänka på det och försöka koncentrera sig på något annat.

En ny vecka började igår och jag väntade hela dagen på att få besked av en tandläkarmottagning om jag kunde få hjälp. Vid 4atiden ringde dom och sa att tyvärr så var det fullt. 


Suck och suck igen.

 

Det var sista träffen på odlarkursen och det var skönt på altanen men så började det blåsa isvindar och så var det slut på finvädret för den här gången.


I morse åkte Kinabror till Skåne och hunden Jack blev kvar här hos mig. Han har varit sur hela dagen. Katten Morris har legat inne hela dagen och värmt sig vid brasan som jag tände upp för att det var så råkallt inne.

Ringde en annan tandläkare och skulle få komma imorgon bittida som tur är.

 

Jag plockade ett stort fång med smörblommor och hängde dom ovanför braskaminen. Dom lyser fint till vintern.

På tal om att lysa fint så har gyckelblomstren verkligen börjat blomma för fullt.

 

Jag har gett bort små plantor till alla odlartjejer så nu är dom spridda överallt. För att distrahera mig tog jag och målade lite spöken på några stubbar.Ibland får såna tokplaner eller stolleprov.

 


Försöket med att klippa gräs blev det inget av. Vanliga gräsklipparen är på lagning och jag försökte med den gamla härken och Kinabror sa att den startade lätt men jag har nog inte rätta knycken för jag fick inte igång den. 

Så kom SnickarMagnus och inte ens han fick igång den. 


En trelvig överraskning fick jag på posten igår. Det var Skatan min bloggvän som skickat mig två svalor från Portugal så nu har jag fyra stycken.

 

Det var väl det mest positiva som har hänt de här två dagarna. Ute blåser vinden från norr och jag ska gå och knyta mig så jag kommer upp tidigt imorgon bittida och kan åka iväg till tandläkaren. Hoppas att det inte blir rotfyllning för det är så dyrt minsann.  


Dagens ord: Att  ha tandvärk är som att gå barfota på skogstig full med bitande myror och vassa kottar.



Av Anita - 10 juni 2018 22:12

När tandvärken hindar mig från att sova trots syrendoft och koltrastsång är det bara att kliva upp och diska och stöka fast klockan är tre på natten och det börjar ljusna.Sjön ligger blank och fin.


Bortsett från tandvärk så har det varit en fin helg. Finvädret har återkommit och blåsten har upphört. 

Igår gjorde jag helt klart med mitt planterande. Nu är det bara att vattna och hoppas att alla växter ska växa och bli fina.

 

I jordgubbspyramiden har det redan blivit kart och massor av blommor.

 

I stenrabatten har jag satt qvoschplantorna och hoppas att dom ska växa.

 

I blå rabatten har det kommit upp smultronplantor fast jag inga har satt där.

 

I stenkrukorna har jag planterat nemesia och dom brukar blomma hela sommaren. Fina färger har dom också.

 

fjärilsblomster är också fina Hoppas dom växer på sig lite bara.

 

Bland björkstockarna som skulle bli ved hittade jag en som hade hål och det var ju lämpligt att sätta blommor i. Vi har ju ved så vi klarar oss i alla fall. Vedhögen är jättestor.

 

Så roligt det är med trädgård och att se att det växer för varje dag.


AMV kom igår och ska ligga över i husvagnen. Vi for ner till kyrkogården och planterade och så badade vi bastu.

Det var kallt i vattnet i sjön så det blev mest ett kärringblötning utan långa simturer men det var skönt ändå. Sedan såg vi på "Morden i Midsommer" Det vill säga att jag sov nästan hela tiden i soffan.


Så idag är det söndag och jag bestämde mig för att det var vilodag. Gick ner till AMV i husvagnen, packade ner lite kaffe och en bok och gick ner till bryggan för att sola. Så kom AMV och naturligtvis blev hunden Jack alldeles till sig när AMV var där och han började bada och hoppa efter vattendroppar och böka med stenar och simma efter pinnar.

 

Så kom DansBritt. Vi gick strandstigen bort till Kinabrors sommarstuga för nu ska han flytta till sommarvistet.

Det var dags att ta fram trädgårdsmöblerna.

 

Så där ja. Nu är möblerna på plats.

 

Kinabror bjöd på matjeslåda med nypotatis och jordgubbar till efterätt. Det var en härlig sommarmiddag och solen sken och det var inte så mycket mygg. Hade jag inte haft tanvärk så hade det varit en toppendag.


Dagens ord: De ljusa nätterna har en särskild magi.

Av Anita - 7 juni 2018 21:58

Det finns sådana ställen i närheten av Paradiset Fisksjön. Över blöta och leriga diken över stock och sten och blöthålor Där....kan man känna doften på långt håll. Där i surmarken och hålorna står dom de vackraste av blommor. Guckusskon eller gökskor som vi säger här.


Lysande, gula väldoftande och helt underbara.

Utrustade med stövlar och myggmedel drog AMV och jag iväg till gökskornas land. Blåst och kyla och mygg och lite regnstänk kunde inte hindra oss. Vi gick till skogs.

 

Överallt bredde dom ut sig tillsammans med lite liljekonvaljer, vattenklöver och annat smått och gott.

 

Igår hade det lugnat ner sig lite i blåsvädret och det var Kälarnedagen och då åkte Kinabror och jag dit.

Vi började med att gå på hotellet och äta buffe och det var minsann inga dåliga grejor, massor med god mat av alla sorter och man hade kunnat stanna och ätit hur länge som helst. 


Så ut och titta på vad som fanns. Det var som vanligt lotterier försäljning av tunnbröd och annat och hoppborg för barnen.

 

Så var det underhållning. Först var det Östra Jämtlands dragspelsklubb.

 

Många var dom och sjöng gjorde min klasskamrat M. Så gick jag runt och pratade med gamla bekanta och det tar sin tid bara det.

 

Sedan var det lite gammelrock med tre gubbar och det svängde om dom minsann..


När Kinabror och jag kom hem fick vi se att ekorren hade varit smart nog att riva ner fågelbordet för att nå fröna som fanns under. Dom är smarta ekorrarna.

 

Katten Morris hatar ekorrar och satt i fönstret och morrade.

 

Så eldade jag i braskaminen för det är förfärligt kallt ute nu med blåsten som river och sliter i allt.

Så kom odlarkurstjejerna och jag önskade att jag hade kunnat visa dom en fin trädgård och inte en söndeerblåst.

 

Vi fick nöja oss med att titta på kort av hur trädgården brukar se ut när den är i full blom.

 

Vi hade trevligt ändå  och kirskålspajerna smakade gott så det blev trots allt en trevlig kväll men natten blev inte något vidare. Katten Morris kom inte in förrän klockan tre så det blev ingen riktig ro. Han har vänt på dygnet och gillar att ligga inne när det är varmt och skön och gå ut när det börjar bli natt.


Vaknar till blåsväder igen.  Så kom AMV och   Gubben och Storfiskarn och sedan kom en av meditationstjejerna med en kompis. 


Så har det lugnat lite i blåsten så kanske slutar det blåsa nu. Det har tokblåst nu i en vecka så nu får det väl räcka.


Dagens ord: Mellan hägg och syren blev det inget mellanrum, allt började blomma samtidigt.


Av Anita - 6 juni 2018 08:09

Sista dagarna:

Trasig gräsklippare

Tandvärk

Träd som faller i stormen

Blommor som slits sönder. Jag var dum nog att sätta ut mina plantor för det var så fint väder och så varmt.

Från 19 grader till 11 i vattnet på ett kick och inte ens SundsvallsCurt badar.

 

Nåja, Kinabror, Mustachen och jag skulle sätta potatis i stormen. Det är hög tid nu.

 

När Mustachen körde med sin gamla traktor stod jorden som ett moln omkring oss.

 

Vi satt inte ute som vi brukade utan inne i det gamla huset. Huset som ser ut precis som det gjorde när jag var liten.

 

Mustachen har samlat ihop en massa gamla saker. Det är nästan som ett museum i det huset.

 

Det har inte slängts någonting där och till och med gamla fröpåsar finns kvar.

 

Jag fick en påse med gurkfrö sedan 1954. Det kanske är ett stolleprov att försöka sätta dom men det har jag gjort. I en kruka med fin jord i växthuset ligger det nu en massa frö och man vet aldrig. Kanske kommer ett av dom till liv. Spännande att se och kanske är det ett stolleprov men vad då? Gulliga tant Almas frö nästan lika gamla som jag.


Igår var det yllekofta och täckbyxor som gällde. Faaan vad jag fryser. Höll mig inne mestadels hela dagen och gjorde två kirskålspajer och sockerkaka


Ikväll kommer odlargänget till mig och då ska jag bjuda på något från det vilda i naturen så det blir kirskålspaj och almäcksdricka. 


 

En skogspromenad med hunden jack blev det i alla fall. Tänkte se om guckuskorna hade slagit ut men det fanns inte ens en knopp på dom men vi hittade jättemycket liljekonvaljer i alla fall.

 

Ett stort fång styvmorsvioler fick följa med hem också. Jag ska lägga in i olja och göra salva så småningom.


Inatt har det varit på gränsen till frost och det blåser fortfarande och är grått och trist men det hade kunnat vara värre.


Dagens ord: Det är i alla fall både snöfritt och myggfritt.


Av Anita - 4 juni 2018 08:25

Lördagen var det fint väder även om det började blåsa lite grann. Nu efter veckor av värme började värmen tränga in i huset och jag fick sätta in ännu ett myggfönster i mitt sovrum för att det ska bli svalt och skönt att sova.


Sonen körde fyrhjuling och hans Fjälla badade med hunden Jack.

Kinabror och jag for till gamla skolan ,på auktion.

 

Tänk min gamla skola. Det var så länge sedan men när jag kom in i hallen kände jag skollukten och minns så väl när jag satt på bänken och blödde näsblod (det gjorde jag ofta som liten). Skolsalen var inte så stor som jag minns den. Skolan var i alla fall sig lik och tänk att det fortfarande luktade likadant.

 

Det var rätt lite folk så allt blev billigt. Jag köpte ett hörnskåp för 20 kronor och det ska jag måla och göra fint.


Vi träffade min Kusin och hans Fru. Dom följde med oss hem på fika och vi satt på verandan i lä och pratade och fikade och hade trevligt.

'  

Sedan satt jag igång med att steka biff med lök, något som Sonen önskat sig och han blev mycket nöjd.


Så kom söndagen men ännu mer blåst.

Sonen och Fjällan for mot Skåne.

Gräsklipparen är trasig så Kinabror fick hämta sin gamla borta vid sommarstugan och jag satt igång med att klippa gräs och det tog ju som vanligt någon timme.

Kinabror kapade ved men även där blev det stopp för transportbandet gick sönder.


Så kom DansAnn och hennes man och deras lille söte valp.

 

Jack blev riktigt bedårad minsann.

 

Efter bus somnade han i Anns knä.


Finns det något så gulligt som hundvalpar och mjuk som siden var den lilla hundfröken.

 

Frampå kvällen kom en av mina meditationstjejer och en kompis och så tog helgen slut. Sonen och Fjällan hade kommit hem utan problem . 


Blåsten tilltog och jag var tvungen att plocka ur myggfönstret för det var så kallt.


Idag är det måndag och det är svinkallt ute. Blåser som själva sjutton och jag har tandvärk. Har hoppats att det skulle gå över men nu måste jag nog försöka få tag i en tandläkare och det är inte det lättaste. Tandläkaren i Kälarne är indragen och läkaren också. Det blir sämre. Pengarna jag fick i födelsedagspresent tänkte jag ha kul för men nu verkar det bli tandläkaren istället och det är då minsann inte kul. Dyrt brukar det bli också.


Kinabror och jag ska till Mustachen och kasta ut skit på potatislandet idag. Stövlar och täckjacka på. Sedan iväg och lämna in gräsklipparn och handla lite. Katten kurar på soffan och inne hos Kinabror sover hunden i sin soffa. 


Dagens ord: Tänk att det är så lätt att vänja sig vid varmt väder och så svårt att vänja sig när det börjar bli kallt igen. Blåsväder är det värsta jag vet bortsett från snö förstås och det ska vi väl slippa ett tag i alla fall.


Av Anita - 2 juni 2018 07:52

 

Det här har varit en ovanlig vecka.

Började med 70-årsdagen och det firandet varade ju från fredag till tisdag. Tisdagen dök Moster upp för hon hade tagit fel på dagen men vad gör det. Absolut ingenting och tårta fanns det kvar som tur är.

 

Det har varit soliga dagar. Kinabror och Sonen har kapat ved tidigt om mornarna innan det blivit så varmt.

 

Vedhögen växer dag för dag.

 

Jag har pension  och Sonen och Fjällan har semester.

Det finns många som jobbar som tex den sotsvarta sotaren som dök upp i tisdags. Hunden Jack som gillar alla människor skällde på den skäggige och svarta sotaren men han är snäll (sotarn alltså) och han satt på förstukvisten ganska länge och fikade med mig.


Även slamtömmaren var på gång en sådan här dag och posten. Det är inte alla som är lediga och kan sitta på verandan och se ut över paradiset Fisksjön.Men det kan Sonens Fjälla och jag.

 

Sonen har krupit in i skuggan han.

 

Det badas mycket nu när det är så varmt. Fjällan badar mest men Sonen badar också varje dag men kanske inte så många gånger. 

 

Äntligen blir det lite grillning och det var jättegott  Så går dagarna så fort så fort. 


Nu närmade sig fredagen och det mera sorgliga i veckan. Det var begravning på Fd Grannen och vi  tio som skulle vara med träffades vid gamla kyrkan. Det är svårt att fatta att han nu är borta. Han har ju ringt till mig fem-sex gånger om dagen i många år och vi har träffats minst en gång i veckan och nu är han borta men han har det säkert bättre där han är nu. Det var en fin liten begravning med vacker musik och i en fin miljö. Nu är det över.


Ja vad mer. Jo odlingskursen förstås och så har vi varit och handlat och satt blommor på mammas grav. 

 

Det är ljust och fint så här sent på kvällen Det här kortet tog jag igår kväll när klockan var över elva. Det blir inte riktigt mörkt nu.

Jag har satt ut alla mina blommor. Det sägs ju att det kan bli frost fram till 6-de juni men när jag ser på väderlekstjänsten så är det ingen frost i sikte och jag är less på att vänta.


Här har det regnat lite grann både i går natt och igår så det är både varmt och fuktigt och växer som sjutton.



Gräsklipparn är trasig så den måste lagas för gräset bara sprutar upp.

Jag har tandvärk och måste nog försöka få tag i en tandläkare nästa vecka.

Nå här sitter jag framför min nya fina dator och knappar och hör hur Fjällan stökar i köket och kokar morgonkaffe. Ute skiner solen och jag hör hur vedkapen murrar ute. Tanken är att kanske åka på loppis. Vi får se hur det blir. 


Dagens ord: Dagarna rusar iväg fort som en höns skiter.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards