Alla inlägg den 29 augusti 2018

Av Anita - 29 augusti 2018 10:23

 

Jo du, minsann så sket björnen på vägen och han hade tydligen bråttom för han sket i farten 6-7 stora ruvor , blå med hela lingon i.

 

Hunden Jack som alltid springer framför mig tvärstannade och reste ragg. Han sprang inte vidare först när jag gick och då höll han sig på sidan om mig hela vägen hem.


Jack och jag har varit på svampjakt och inte på björnjakt.

Jag gick den gamla stigen bakom smedjan. Stigen som nu är så gott som borta med skogsmaskinspår, nerfallna träd och ris överallt efter avverkningar.


Vi kom till bäcken och tog oss över. Stigen var nu helt borta och jag tänkte följa bäcken ner till vägen.

Önskar att jag skulle vara smidig som Jack. Han hoppade över nerfallna träd och flyger över dom djupa hålorna.

Jag å min sida rör mig som en fyllgubbe, klättrar, snavar i hålor som man inte ser under ormbunkar och ris.

Svär gör jag.

Ramlar gör jag.

Vilket rent helvete att ta sig fram med min inte så smidiga kropp.

Svettig blir jag, till och med en och annan mygga biter mig. Ingen svamp heller. Bara giftiga och en och annan rutten sopp. 

Ingen lyckad promenad och nu har jag bara den en vecka till på mig innan skogen är full av jägare.


Det är en konstig höst.

Fåglarna har redan flyttat och nästan inga fjärilar har fladdrat runt.

 

På åkern har almäcken börjat blomma för andra gången. 


Kinabror gör höst hos sig, plockar ner pavejongen och tar upp båten.


Jag skördar, torkar kryddor och gör lite olika inläggningar. Plockar undan sommarkläder. Jag lär väl inte behöva kjolar och kortbyxor mer.

 

Lingonen är mogna och blir det finväder någon dag så ska jag väl iväg.

 

Jack äter alla bär som finns, till och med krusbär noppar han så försiktigt av buskarna och lingon och blåbär går också för sig.


Det ligger liksom en tunn hinna över marken, daggen får allt att glittra. En talgoxe sätter sig och tittar på mig och vill ha frö men det är alldeles för tidigt att börja mata mina småfåglar.


Några gula löv seglar förbi fönstret och jag känner höstens vemod skölja över mig.  När jag går ut på förstukvisten känner jag doften av höst slå emot mig.   

Dagens ord: Höstens vemod kryper närmare och närmare dag för dag.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards