Alla inlägg den 24 september 2018

Av Anita - 24 september 2018 09:57

Varje morgon när jag vaknar önskar jag att blåsten ska ha slutat för nu har det blåst isvindar i snart en vecka.

Nej då, samma blåst som vanligt och bara 4 grader varmt. Sjön är nästan svart med vita toppar på vågorna och träden vajar och alla fina färgade löv har blåst bort. Skitväder.


Jag har mycket kvar att göra i trädgården och ingenting blir gjort. Händerna blir iskalla när man är ute och att stöka i jorden med handskar går inte.


Ja man får gräva långt för att hitta ljusglimtarna nu minsann. 

Torsdagen kom BonnAnna och flyttade fåren till nytt bete en bit bort på åkern. Dom är fantastiska får. Fint och tryggt gick dom till nya betet och började äta av hjärtans lust.

 

Fredagen var det som vanligt till att åka till Hammarstrand och äta lunch med DansBritt. Där har dom elefantberget som läar för blåsten så där var det lite bättre väder. Sedan åkte vi till PappersBeda och pratade bort en stund. Hon har varit till Barscelona en sväng och hade lite att berätta.


Lördagen åkte jag till Kälarne och hämtade dammsugarn jag vunnit på lotteri. När jag kom hem ringde min fd jobbarkompis Marja. Det är väldigt länge sedan vi jobbade tillsammans men vi träffas ibland om än inte så ofta.

Hon var i Hammarstrand hos sin mamma och undrade om jag inte skulle komma dit. Klart jag ville det. Kastade mig i bilen och där blev det uppvaktning på min 70-årsdag. Jag har blivit uppvaktad ett flertal gånger sedan i maj nu. Helt överraskande och trevligt.  Jag fyllde ju i slutet av maj så det har verkligen varit härligt med uppvaktning lite då och då.

 

Lunch och gofika med tårta och uppvaktning. Jag blev kvar där så gott som hela dagen och det var så trevligt och mysigt.

 

Ja vad mer. Tänkte åka på marknad igår men när jag kom ut på bron och kände blåsten vände jag och gick in igen.

Jag hatar att vara inne men drog fram nya dammsugarn och började städa. Ringde till Sonen och pratade bort en stund. Såg en Åsa-Nissefilm.


Jag plockade ju kråkbär i förra veckan och nu gjorde jag dricka av dom. Den blev väldigt god som måltidsdryck som en blandning av lingondricka och svartvinbärssaft. Färgen blev jättefin, starkt vinröd.


 

Idag ska jag till tandläkaren. Ser att vinden blåst bort mycket av de finaste färgade löven så man hann inte med att njuta av höstfärgerna tyvärr.


Natten har varit ganska hemsk. Tänk er att du är helt ensam i ett hus i skogen och kvistarna vispar på rutor och tak. Det vinter och piper i fönster och hela huset skakar  Månen vandrar och kastar mystiska skuggor över golvet. Det råder skräckfilmsstämning. Så har jag det. Tur att jag inte är mörkrädd.


Slutar det här sura inlägget med en fin bild på min solros innan stormen knäckte den och lät den ligga trasig på marken.

 

Dagens ord: Det är en mänsklig rättighet att vara sur på vädret även om man inte kan göra något åt det.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards