Alla inlägg den 25 september 2018

Av Anita - 25 september 2018 14:17

 

Inte för att jag brukar skriva om politik men nu när det tjatas om det varje dag så sitter jag här och fattar inte ett dugg. Är jag dum i huvudet eller vad?

Varför ska det vara sånt tjafs om vem som ska bli statsminister? Borde det inte bli någon från det parti som fått mest röster? Är det inte det som är demokrati?


Om vi nu är en demokrati varför har vi inte samma skatt över hela landet?

Varför ska vi på glesbygden ha högre skatt än storstäderna och varför ska vi få mindre för våra skattepengar. Är det demokrati och rättvisa?


Varför ska kraftbolagen hämta inkomster av våra vattenfall men skatta i Stockholm och på så vis få mera inkomster och varför har vi inte billigare el som bor alldeles vid kraftverken?

Man kan ju inte skylla på att det fraktas långt och därför blir dyrt att få hit den. Det säger man ju om mat och annat att det är transporterna som gör att det blir dyrare här.


Varför säger man att "hela landet ska leva" men i praktiken göra allt för att få bort oss? Demokrati och rättvisa. Pytt skit i pannkakan. Lätt att säga men verkligheten är ju en annan. Rättvisa?


Vi som är pensionärer och har dragit in skattepengar under ett helt arbetsliv ses som en belastning för samhället.

Alltså, vi är alls inte någon demokrati om det nu går ut på att alla ska ha lika. Kanske har jag missuppfattat alltsammans och det är som jag tänkt ibland.

Det är bara att erkänna. Det är makt och pengar som styr som det alltid gjort. Det och en massa jäkla klater och byråkrati.



 

Nej jag ska låta bli att tänka på hela skiten och hålla mig till min lilla värld. Det är i alla fall rättvisa att ingen kan göra något åt vädret hur mycket pengar och makt man än har.


Här önskar jag bara en lugn dag så jag kan vara ute och göra klart i trädgården. Plockade in dom sista daliorna idag och lite andra blommor.


Igår var jag till tandläkaren och lagade ett litet hål. 1100 kr gick det på. Tänkt köpa mig en vinterjacka men det blev tandläkaren istället. Var i alla fall in på billighetsförsäljning och köpte sockar, trosor och nya vct byxor så nu klarar jag vintern . Det är sådana grejor som man måste ha när det är hål på allt gammalt och det är det minsann.


 

Minns ni den här gamla efterrätten från 60-talet. Den gjorde mamma till söndagsmiddagen när vi var små. Äpplen fyllda med ströbröd, socker, kanel och smör och så in i ugnen. Vaniljsås till. Jag gjorde det igår och tog honung istället gör socker eftersom jag hade det. Gott var det och luktade gott.


Sömnlös natt med fullmåne och storm och oroliga tankar.

 


Dagens ord: Vad man än låtsas så är det pengar och makt som styr vår värld och dom som har mycket vill ha ännu mer.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards