Alla inlägg den 27 mars 2019

Av Anita - 27 mars 2019 09:16

Vårfrudagen eller våffeldagen så gick min sista hjortronsylt åt. Det var Kinabror, Mustachen och jag som satt och festade på våfflor med hjortronsylt och grädde. Nu är det slut på bären i frysen och ingen sylt har jag heller.

Det blåser ute och vintern vill inte släppa taget. Visst finns det någon liten barfläck i skogen runt något träd i någon solig glänta men det är allt.


Jag kan inte låta bli att tänka på sommaren fröjder och minnas.

 

Det gamla badkaret som jag ställde nere vid sjön i hallonsnåret. Att ligga där i vattnet mitt i hallonsnåret och mumsa på solmogna vildhallon medan solen värmde så gott var ju riktigt härligt.

 

Kommer ni ihåg.

Så har vi hjortronen. Att kliva upp tidigt på morgonen och gå till myren och plocka dom gula doftande hjortronen innan det blir för varmt och innan knott och mygg börjar bitas är en fröjd poå sitt vis. Jag såg att björnen varit uppe ännu tidigare och noppat bär och lämnat stora spår på myren.

 

Det var gott om smultron och i min jordgubbspyramid var det fullt med smultron av någon anledning. Det var så mycket smultron så jag trädde på tråd och frös in och i vinterns värsta dagar tog jag fram och drömde mig bort medan jag mumsade på dom.

 

Kan känna doften och nu far ett minne sedan jag var barn fram. När rabarbern kom skalde man dom och doppade i socker och satt på trappan och åt. Samma som att man satt på trappan och åt spisbröd som man klippte första gräslöken över. 


Almäck eller mjölkört eller rallarros. Vad ni än kallar den så finns det massor och det är kalhyggenas blomma som försöker att läka såren i naturen.

 

Jag gjorde saft av den och den både smakar och fotar sommar kan ni tro.

 

Nej man ska ju leva i dagen men jag har svårt för det. Jag längtar så till sommaren och till livet. Vinter är bara ett helvete som man måste stå ut med som ett straff eller något. Blåsväder och kyla och mörker. Hur kan någon gilla det förstår jag inte.


Fortsätter med mina bloggvänner och jag har ju några till även om många tyvärr försvunnit.

Det är Anki som brukar åka omkring med husbil och visa mig det vackraste av Sverige och dessutom är hon en svampplockare av rang och jag har lärt mig mycket av henne (Tack Ank8)


Så är det Karin som bor i Skåne och gillar att dansa och är en riktigt fågelmänniska som också lärt mig en hel massa.


Jag har många fler men det får räcka så länge. Tack till alla bloggvänner nämnda eller inte nämnda. Det ger mig mycket att läsa om sådant som jag inte vet och kan.

Egenltigen kan jag inte så mycket utan sitter här i skogen och längtar till sommaren. Det är väl lite bedrövligt. Jag hörde senast igår att man inte skulle gnälla på det man inte kan göra något åt utan vara positiv och skriva ner och tänka bara på det positiva.


Ber härmed att få meddela att det skiter jag i. Är det skit så är det och inte kan jag tänka annat även om jag försöker


Dagens ord: Foten i kläm. Jajamen!

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards