Alla inlägg den 14 april 2019

Av Anita - 14 april 2019 09:21

Jag hade nästan glömt att det kunde vara så här fint. Det är det vi kallar vårvinter. Kallt på natten men jättevarmt på dagen och inte en enda blåst. Sådana dagar måste utnyttjas från morgon till kväll. Packa ryggsäck och så kom DansBritt. Kinabror tog fyrhjulingen och vi åkte ut på sjön.

 

Tänk vilken klarblå himmel. Jag är ju ingen fiskare men borta vid Kinabrors sommarstuga finns det att göra. Jag har en liten mani och det är att jag kan inte se att det är stökigt runt eldstaden. Under vintern har det blåst ner massor med grenar och löv och jag började elda upp skräp och göra en grilleld förstås.

 

Hemma ligger snön tjock men här vid stranden är det snöfritt och ute på bryggan är det varmt som på den vackraste sommardag och inte ens en mygga stör friden.


Jag hör att duvorna har börjat kuttra i granskogen. Jag hör att det börjar porla vatten i diken och så lite sämre.

 

Kallt och varmt om vart annat. Då börjar isen spricka och det mullrar och dundrar och sjunger i isen. Isen är tjock ännu men lite otäckt tycker jag det är när den spricker under ens fötter.


 

Kinabror och Dansbritt pimplar men det blev ingen stor fångst. Så kom dom in och vi sitter på bryggan och dricker kaffe och äter goda mackor som Dansbritt gjort med tonfiskröra på. Så dyker Storfiskarn upp och det var ju trevligt. Han jobbar i stan numera och är bara hemma på helgerna. 


Så fortsätter jag elda och gör en grilleld och så grillade vi korv. Trött blir man av värmen och jag hämtade en kudde inne hos Kinabrors stuga och lägger mig att vila på bryggan. Att känna solen värma och höra fågelkvitter och porlande av vatten. Nu kan jag känna att jag börjar leva. Nu kan jag känna mig som människa igen. 

 

På gamla ladan hänger gäddor till tork  Det är någon form av vår i alla fall.


Så har dagen gått så fort så fort och DansBritt och jag ser en konstig fågel hemma på gården som vi kollar i fågelboken vad den heter men kommer inte på det.

Äter pytt hos Kinabror. Dikar ur vattenlokar på vägen och så tar en fin vårdag slut och det är ljust till väldigt sent.

När jag går in till mig så lyser månen skarpt fast den bara är halv och jag hör pärlugglorna ropa i skogen. Nu är härligt att leva och jag har glömt hur gammal och ful och trött jag är.


Dagens ord: Ut med er och njut av solen.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards