Alla inlägg den 9 maj 2019

Av Anita - 9 maj 2019 15:48

 

Igår kväll var det lugnt och fint och snön hade gått bort. Lagom till att gå badstrandsrundan. Storskrakarna har kommit nu och oj så dom slogs ute sjön.

 

Nu är det så tyst och bara lommen och sjöfåglarna hörs.


Så torsdag. En mulen och kurig dag men ingen snö så vem är jag till att klaga.

Nej nu ska här lagas mat. Min bloggvän Skatan kommer imorgon och inte ska vi kasta bort tid med att stå och laga mat. Vi ska gå ut och vi ska äta gott och prata och vi kanske till och med tar och vräker till med ett vårskrik.


Här kommer helgen meny. 

Fredag: Fisksjöns fisksoppa med räkost i och lite gott bröd.

Lördag:   

Guldvaskarpanna men jag gör den lite annorlunda. Tog min sista älgköttbit och lök och svamp och morötter och så lite grädde med viltkrydda och svartvinbärssaft i såsen. Sedan brukar jag lägga lite dill och frysta lingon på.

Till det så blir det potatis och pressgurka och gele.  Jag tycker om att laga mat och speciellt när jag ska laga mycket.


Så efterrätt som inte blev som jag tänkt. Det är mandelkräm med rabarber men rabarbern har inte kommit upp ännu så jag fick göra en äppelpaj till mandelkrämen istället.

 

Så blir det söndag och till lunch hade jag tänkt mig nässelsoppa. Jag gör den på mitt eget sätt. Små fina förvällda nässlor som man sedan har i buljong och med kokt potatis i bitar och prinskorv och kokta ägghalvor. Det blir lite matigare.


Så till middag: 

 

Biff med lök och grönpepparsås.

Så är helgen slut och jag hoppas att det blir trevligt.


Jag har inte städat ett dugg fast jag får besök men jag vet att Skatan inte bryr sig ett dugg om sådant precis som jag inte gör. Det värsta jag vet är kärringar som går omkring och torkar damm på hyllor och grejor och fnyser. Jo då, det finns faktiskt sådana också.

 

För att göra lite helg har jag plockat vitsippor för nu har dom slagit ut till slut fast snön lade sig över dom.

Ha nu en riktigt fin helg mina vänner och jag hoppas att ni slipper snö. 


Dagens ord: Kanske behövs det ett vårskrik för att våren ska komma igång.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards