Alla inlägg den 19 juni 2019

Av Anita - 19 juni 2019 19:48

Nu kom Kinabror och jag iväg till kusinen vår och till rara Faster.

Att åka efter indalsleden en fin försommardag är verkligen en upplevelse.

Den skira grönskan, vägarna som är kantade av lupiner i alla färger, åkrarna fulla med smörblommor och midsommarblomster. Så älven som glittrar som silver i solskenet. På gårdarna blommar syrenerna i olika lila toner. Ja, det går inte att beskrivas, det måste ses.

 

Kusinen och hennes man har flyttat sedan vi sågs sist. Nu bor dom högt upp på en ås med en fantastisk utsikt över havet.

 

En stig leder ner till en sandstrand så man har inte långt till ett bad.

 

Så satt vi på deras veranda och åt en jättegod lunch. Det tycket deras hund också.


Så åkte Kinabror och jag till Faster och tillbringade ett par timmar hos henne. Hon är 91 år och bor på ett trevligt äldreboende.

 


Idag vakande jag till en vacker dag igen. 

Fixade lite i trädgården och gjorde klart mitt sista projekt. Det rullar så många tankar i mitt huvud.

 

Jag vattnade blommor och stökade lite i trädgården sedan gick jag bort till Kinabror i hans sommarstuga för att dricka eftermiddagskaffe. På Gubbflon var det massor med fjärilar.

 

På hemvägen gick jag genom skogen och guckuskorna hade slagit ut. Här kallar vi dom för gökskor och det finns en gammal skröna om att göken använder blomman till tofflor på sina fötter just på midsommarnatten och dansar för dom andra fåglarna. Visste ni det tro?


Nu har det kommit mygg och knott i massor och nu börjar sommargästerna komma också. Först dök prästerna i röda bilen upp. Imorgon kommer det säkert fler. Snart är Fisksjön en plats med många människor till skillnaden mot vintern.


Längtans blå blomma (förgätmigej) blommar i kanten av trädgården. Vad jag längtar efter? Jag längtar efter dans och nya äventyr. Vad längtar du efter tro?


Ute på sjön sitter Kinabror och fiskar. Änderna har fått massor av små gulliga ungar och lommen ropar. I skogen kuttrar duvorna och göken gal.

Katten Morris sitter på farstukvisten och slickar sina tassar. Livet är lätt att leva om inte knottbetten skulle klia så hemskt.


Dagens ord: Västergök är bästergök.





Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards