Alla inlägg den 4 augusti 2019

Av Anita - 4 augusti 2019 02:38

 

Igår var det sista dagen på semestern för Sonen och hans Fjälla att vara kvar i Fisksjön. Det var flera bad förstås och det sista ganska sent på kvällen.


Kvällen innan var det en fin skymning och jag tassade ut i morgonrocken för att  plocka mig några smultron för att avsluta dagen med.

 

Då kom Sonen och Fjällan upp från sjön och Sonen sa:" Morsan, tänk att kunna gå ut i morgonrocken på kvällen och plocka smultron och titta på den fina utsikten. Nere i Helsingborg vågar inte äldre människor gå ut efter sex på kvällen. 

Du har ett bra liv du."


Ja. så är det väl men man blir ju hemmablind och tänker inte på det.


Jag som är en negativ sursugga rätt som det är tänker ibland bara på det som ska göras och inte blir gjort. Man är aldrig göralös när man bor på en gammal gård. Det finns alltid saker som ska göras men som man inte gör, som att måla hus och städa i uthus och rensa ogräs.

Just nu är det vinbärsbuskarna som jag ligger och river slingerväxter ur. Massor och skottkärra på skottkärra blir det. Det är bara förmiddagar som man kan hålla till där innan broms och knott plågar en.


Nåja, int ska man klaga. Det är fortfarande sommar även om nätterna börjar bli kalla och mörka.

 

Idag har AMV  och Gubben, DansBritt, Kinabror och jag varit till Fugelsta marknad. Långt uppe i skogen ligger den byn och det är en fantastiskt trevlig marknad. Inget skräp utan bara hantverk och mat av alla de slag.

 

Det första vi mötte var en liten tomte och det är inte det sämsta.

Jag handlade lite förstås.

Rullrån av hon som har Tantmuséum.

 

Lite marmelad och så renkött. Några lotter förstås och så åt vi lite lunch. Träffade flera av mina klasskamrater och andra människor som jag känner. Trevligt att mingla runt bland folk.


Det började dra ihop sig till regn och när vi kom hem satt på min förstukvist och drack kaffe och mumsade på rullrån när det började regna. Gubbarna skulle skrapa vägen och AMV och jag satt oss inne och såg på en film. 


Sonen och Fjällan har åkt till Skåne och jag är alltid orolig när dom är ute och far men nu är dom framme i alla fall.


Jag sitter här i natten och skriver för jag kan inte sova. Utanför skvalar regnet ner och det är väldigt mörkt.

Vemodet liksom lindar in sig omkring mig. Det är visserligen en månad kvar av sommaren men ändå så känns det som om det mesta är slut. Det börjar bli kallt i vattnet och svalorna har samlat ihop sig för flytt.

Blommorna har blommat ut och troligen blir det ingen fler dans för mig. Min nya dansklänning hänger och slokar i garderoben och kom inte till användning. 


Här sitter jag nu i natten med en stor sårskorpa på knät, rufsigt hår och skulle så gärna vilja åka någonstans på en liten semester men jag vet att mina pengar kommer att gå till tandläkaren. glasögonen och besiktning av skorsten och dessutom till nytt däck på bilen. Bara tråkiga nödvändiga saker. Lite guldkant skulle jag vilja ha men det är väl som sonen säger;  


Många skulle vilja kunna plocka smultron i skymningen utan att vara rädd. Får väl nöja mig med det.


Dagens ord: Är man inte längre vacker får man väl försöka vara trevlig i alla fall.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards