Direktlänk till inlägg 25 augusti 2019

IGÅR KNYCKTE JAG TVÅ GÅNGER!

Av Anita - 25 augusti 2019 19:58

Det är väl bäst att börja från början innan vi kommer in på det där med knycken.

Dagen började med att hunden Waimo kom in och sedan TuppOla och hans Sambo. Dom hade legat över i sin husvagn och nu åt vi frukost tillsammans och solen sken.


Kom på att AMV fyllde år och vi gick ner till deras stuga för att gratta och sjunga för henne.

Så for jag bort till Kinabror och hjälpte till att plocka undan efter kräftskivan.

 

Sedan gick AMV, katten Morris och jag bakom uthuset och plockade varsin liter hallon. Och solen sken.

Vi satt på verandan och åt räkmacka och drack kaffe och solen sken ännu varmare.


Då bestämde vi oss för att gå ner till sjön. Jag tömde båten på vatten och så började äventyret med knycken.


Ni minns väl alla vad Tjorven på Saltkrågan sa till farbror Melker: " Du har inte rätta knycken"

Så är det med mig också. Jag hatar allt som har snöre som man ska knycka i, gräsklippare, gräsröjare, och motorbåtar. Det går alltid på tok och Kinabror har kommit med förslaget att jag ska sätta upp ett hårt gummiband inomhus och träna på att dra hela vintern så jag får in rätta knycken. Aldrig i livet. Jag blir förbannad bara jag tänker på det!!!!


men ........solen skiner. AMV som inte rott på flera år tar årorna och vi ror ut.

 

Jag sätter mig bak och försöker dra igång motorn och tro det eller ej JAG HADE KNYCKEN och den puttrade fint igång.

 

Vi styrde mot guldsanden i Kanalviken och där letade vi fina stenar och träbitar som vi gjorde när vi var barn.

 

Solen sken och det var djurspår i sanden.

 

Vi fick oss till och med att gå på stenarna bortöver Bybo. Det gick sakta och försiktigt nu inte som när vi var unga och hoppade som stengetter från sten till sten men vad begär man av gamla kärringar. 

 

Tänk er när vi skulle hem så STARTADE MOTORN PÅ FÖRSTA KNYCKEN. Hurra och solen sken.


Att vara ute på sjön en så fin och varm dag och se mot land och se BonnAnna komma med traktor och ett lass med skit och se åkrarna nyharvade och fina. Det har dom inte varit sedan 60-talet och det var precis som att se en gammal pappersbild, en sådan man hade på köksväggen.

 

AMV:s Gubbe ringde och hade kokat kaffe. Hunden Jack kom och mötte oss vid stranden med ett stort leende och viftande svans.

 

Så vi fick kaffe på AMV:s veranda och solen sken.


Trodde ni att den härliga augustidagen var slut med det? Nej klart att vi skulle bada bastu. AMV doppade sig i sjön två gånger men jag som har börjat bli feg doppade mig bara till magen. Det fick räcka.


Vilken dag en sådan dag som man minns.

Hallon

Båttur och jag klarade knycken

Bastubad

Åkrarna som nu är så fina och skitlukten som minner om barndomen

och så sken solen varmt och skönt hela dagen och jag fick vara tillsammans med min bästa vän på hennes födelsedag.

 

Dagens ord: Det finns dagar som bara fångar glädje och solsken och som lämnar varma spår i hjärtat.


 
 
Ingrid

Ingrid

25 augusti 2019 22:05

Vilken underbar dag ni fick med hallon, båttur och bastubad.
Det har minsann varit fint här också och även jag har njutit av solen och värmen.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Ann

Ann

26 augusti 2019 08:37

Hej Min vän!
Vilken härlig dag! Och sommaren håller i! Visst är det underbart! fortsätt njut!
Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

26 augusti 2019 13:08

En härligare dag är nog svårt att få. Skönt och mysigt hela dagen. Vilken tur att sommaren kom tillbaka och det ser ut att hålla i sig några dagar. Kanske ska jag packa med bikinin när jag åker till dig i morgon :D

http://ibod11.com

Anita

26 augusti 2019 17:11

Ja gör det

 
Anki

Anki

27 augusti 2019 07:18

Ser ut som en alldeles fantastisk dag! En dag värd att minnas i vinter när allt är trist!
Hoppas du får fler såna här dagar innan hösten kommer!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Åke

Åke

27 augusti 2019 12:03

Men se där! Livet måste vara underbart i Fisksjön :) Ja nu när "knycken" sitter :) Vad trevligt att uppleva minnen i Kanalviken med Era stenar och träbitar :) Sommaren håller några dagar till får vi alla hoppas.

http://www.nacka144.se

 
Dunsaluns

Dunsaluns

27 augusti 2019 23:03

Åh, så fina bilder! Vilket h fint hår du har! Tänk att man kan få uppleva så fantastiska dagar. Nog är det roligt att se att åkrar brukas även i skogsmarkerna. Det är ju underbart. Är Anna ny i byn? Det är såna där dagar man ska samla på i minnesbanken. Jag har precis skrivit om några gamla barndomsminnen på min blogg. Och gemensamt för vår nöjen är att de i princip kunde vara tidlösa. Vi gillar nog samma saker du och jag. Hallon, bastu, eld och snö. Stjärnor, sjöar och solsken.. det bästa är tidlöst...

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Soldansare

Soldansare

28 augusti 2019 20:05

Och jag som trodde att du hade stulit (knyckt) något!:) Men jag borde väl ha vetat bättre. Vackert är det i Fisksjön, hur som helst. Det är då ett som är säkert. Vad roligt att åkrarna brukas på nytt. Det känns hoppingivande på något sätt.

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards