Alla inlägg den 28 september 2019

Av Anita - 28 september 2019 09:27

Tänk sådan energi en solglimt ger och framför allt de få dagar då det inte blåser. Jag älskar spegelblankt vatten och alla ljud som hörs så bra när vinden inte förstör. Precis en sådan dag var det i förrgår.

 

Då gick hunden Jack och jag till skogen för att leta tranbär och visst hittade jag sådana även om jag inte vågade mig iväg på bästa stället. Det är ju fortfarande jakt så man vet aldrig.

Vi höll till nere vid badstranden och jag kastade pinnar och Jack sprang ut i vattnet så det skummade och fångade och vi hade en rolig stund.


Kinabror jobbade i skogen och hämtade stockar som ska bli ved så småningom.


Jag letade björkar med sprängticka. Tänk er att den finns bara sådana på var 5000de björk och tre av dom finns hos mig.

Vad är nu sprängticka.? Kanske ni inte vet men schaga har ni väl hört talas om. En grej som är så full av vitaminer och bra grejor att den används till te i hundratals år. Dyr är den också. Vad jag läst så kostar den ca 5000-10000 kr per kilo.

 

Jag hittade rätt mycket och satt hela dagen och sågade små bitar av den.

 

Så ska den torkas och sedan använder man en bit och kokar och dricker och blir frisk som attan. Jag sitter på en ren förmögenhet men vet inte hur jag ska sälja den.  Typisk mig, någon affärsman eller kvinna är jag då inte.


Nåja det var skönt att sitta i solen och riktigt gosa mig och lyssna till lommen som skrek på sjön och motorbåten som surrade på sjön.

Kinabror passade på för snart ska båtarna iland för vintern. Jag gick bort till honom en sväng och vi lade ihop taket på hans paveljong. Inga fler utefester blir det nog iår.


Jag kokade fläsklägg och gjorde rotmos och tänk när vi satt och åt middag var det 17 grader i solen och jag blev så sugen på att bada bastu.


 Solens sista strålar sken på husen och träden hade blivit gula bara över ett par nätter men det solgula kvällskenet är så vackert.

 

Medan jag väntade på att bastun skulle bli varm började solen sakta dala ner bakom bergen.

 

Det går ganska fort nu för den att försvinna.

 

Så blir bastun varm och jag sitter där och gosar mig länge länge.

 

Jag badade inte i sjön utan gick upp i duschen istället och somnade skönt i höstmörkret. Genom balkongdörren ser jag stjärnorna som lyser och jag sänder en tanke till kvinnan som åker ute i rymden och ska vara där ute i 6 månader. Vilket mod!!!


Dagens ord: Det är inte bara änglar som flyger i rymden utan även modiga astronauter.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards