Alla inlägg den 30 september 2019

Av Anita - 30 september 2019 09:54

 

Det är den här tiden man lägger märke till träden mer än vanligt. Nu klär dom sig i lysande färger. Jag tycker om träd.


Äppelträd skulle jag vilja ha. Många träd som lyser av blommor på våren och bär fina äpplen på hösten. Pytt skit, jag har försökt kan ni tro. Den första åt sorken upp och dom två andra jag satt några år senare tog vinterkylan så nu har jag gett upp. Det är för dragigt och kallt här i Fisksjön. Det är bara att finna sig i det.


Det finns andra träd. Egentligen är det massor av träd runt omkring.

 

Gammelbjörken tex. Skulle tro att den är från 1920-talet någon gång när trådgården anlades. Det fanns fyra björkar, en i varje hörn av trädgården men nu finns det bara två kvar och dom är rätt gamla men jag älskar dom.

Gammelbjörken var en plats för mig när jag var liten. Det fanns en klyka mitt i björken där jag satt och såg på utsikten och läste böcker. Nu får jag nöja mig med att sitta med ryggen mot björken för jag tror inte jag kommer upp i den nu.

 

Så har vi rönnen. Inga träd får vackrare färg än den och bären är en fröjd för alla fåglar. Nu har trasten ätit upp bären men annars så kommer det fina sidensvansar hit och dom är så eleganta och låter som silverklockor. Rönnen trivs runt gården och jag röjer inte bort dom för det blir nog ganska fort en rönnskog.

Det sägs att trollen skyr rönn och det kan nog stämma för jag har då aldrig sett något troll.


Jag har planterat tre lönnar.

 

En till min son, en till brorssonen Andreas och en till Sofie Propp. Lönnar har så fina blad och dom kan man ha till mycket. Man kan binda ihop små fina korgar av dom. Man kan ha dom som prydnad på borden och som bokmärken i böcker. Man kan till och med göra en vacker kungakrona och ha på huvudet.


Så till sist mitt älskade favoritträd som bär en historia som är viktig för mig.

 

Ekar växer ju inte här men just den här eken växer sig stark och stor och för varje år blir den en meter större.

Jag tillbringade några somrar nere i Blekinge tillsammans med en kär man som inte längre finns på denna jord men trädet han gav mig lever och blir vackrare och vackrare. När jag sitter under den minns jag min kanske lyckligaste tid.

 

Träd är fina, glöm inte bort dom och var rädd om dom för dom är livet.


I lördags regnade det till och från hela dagen och jag tog mig till att städa. Fy så skitigt och dammigt det var överallt. Det tog minsann hela dagen men ska jag vara ärlig och uppriktig så råkade jag ha på tvn medan jag städade och så blev det en ÅsaNisse film som jag var tvungen att se.

Som tur var så fick jag kålpudding hos Kinabror så jag behövde inte laga mat. Vi har kört husmanskost den här veckan. Rotmos och fläsklägg, kålpudding, så igår ärtsoppa och pannkaka. Bara höstmat för hela slanten.

 


Dagens ord: Jag njuter mer av en ÅsaNissefilm  än  av ett rent och blänkande golv.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards