Alla inlägg under september 2019

Av Anita - 13 september 2019 08:39

Mina bloggvänner Anki och Åke visar skyltar en gång i veckan och ibland har jag tänkt göra det men det är bara en sak. Det finns inte så många skyltar här i Fisksjön, bara några gamla mötesplatsskyltar och ibland någon varning för jakt men jag kom på att jag har i alla fall några skyltar inomhus. Vi börjar med dom.

 

Den här har jag fått av någon som vet att jag inte städar så ofta och när jag tänker på det så ryser jag. Höststädning är ju något som folk gör men jag har inte fått mig för det ännu.

Det är ju ute man ska städa först. igår tog jag in farmors stora pelargoner och satt ner dom i växthuset. Där får dom stå ett tag. När dom ska in måste jag kapa av dom och nu blommar dom som mest.

 

Först gjorde gud mannen men sedan fick han en bättre ide och gjorde kvinnan. Ibland kan jag nog tycka att det är sant.

 

Den här hänger under spegeln i hallen och den är då verkligen sant. Nu för tiden undviker jag att titta mig i spegeln över huvud taget.

 

Så en gåva av ytterligare en vän som tycker att jag städar rätt lite. Inte vet jag om jag gör något mer roligt. Jo föresten jag är mest ute och stökar med blommorna och leker med hunden och fikar på trappen med gubbarna och plockar bär. Så visst är det roligare än städning.

 

Så min italienska skylt jag fått av AMV. Varning för katten. Den är faktiskt lite lik min katt Morris men han är då inte farlig för andra än hunden Jack.


Så slutar vi med skylten som TuppOla satt upp när vi hade kräftskiva sist och lekte lekar och hade kul.

 

Det var allt vad skyltar det finns här i närheten.


Till något helt annat. Jag såg på " Det sitter i väggarna" härom kvällen och då började jag tänka på mitt gamla hus och namnen på rummen. Det var ömse konstiga namn. Inte nog med det. jag kom ihåg att uppe i skafferiet finns det massor med små bitar av urgamla tapeter. Man sparade på alla småbitar om det skulle behöva lagas någonstans. Tror jag ska leta fram dom och titta på dom för oj så fina dom gamla tapeterna är. Vi tar ett inlägg om det konstiga en annan dag.


 

Det har varit en fin dag igår men jag var till tandläkaren och det gick massor med pengar. Det är hårda bud nu men jag har i alla fall ett nytt batteri till bilen så nu hoppas jag att den går igång när jag behöver den.


Dagens ord: Bilen är för gammal, jag är för gammal. Allting rasar ihop bit efter bit. Det är väl själva faan.

Av Anita - 10 september 2019 09:17

 

Tar väl det positiva först. Söndagen sken solen stundtals och var varm och skön men så fort den gick i moln blev det kallt och ruggigt.


Älgjakten var i full gång men jag kunde inte hålla mig från att gå till skogen och plocka lite lingon. När man ser ett ställe som är alldeles rött så kan man bara inte låta bli.

 

Satt på Kinabrors trapp och rensade bären och såg på solen som värmde. AMV och Gubben kom och vi satt på bryggan vid sjön och njöt av det sista. AMV och Gubben ska snart fara till  Albanien på semester och dom blir väl borta ett tag nu. 


Som tur var så lade jag över mina pelargoner för natten mot måndag var det 0 gradigt och när jag skulle åka till tandläkaren var det nästan lite modd på rutan så nära frost har det varit.

 


Det glittrar av dagg på den nysatta åkern och lite gräs har redan kommit upp.

Ingen trevlig dag med tandläkare och dyra räkningar och regn lite från och till. Vad jag gjorde?

Gick ut med hunden Jack någon sväng och åt middag hos Kinabror borta i hans sommarstuga.


 

Hör fåglar ute på sjön och sjön ligger grå och lugn. En hund skäller långt bort och det är kväll. Nu är det höst både i hjärta och själ men rönnen den blommar mer än vanligt.

 

Krassen blommar fortfarande och jag gillar krasse. Det är en speciell doft från dom som jag tycker om.

 

Synd bara att det blir så dåliga bilder med min nya telefon.

 

Usch vilket dåligt inlägg jag fick till idag och tråkigt dessutom. Hoppas en annan dag blir bättre.


Dagens ord: Dagarna mörknar minut för minut.

Av Anita - 7 september 2019 14:53

Fredagen började som en vanlig fredag med att Kinabror och jag åkte till Hammarstrand för att äta lunch och handla mat.

Den här fredagen for vi till en gårdsbutik för att handla grönsaker. När det finns ett sådant fint ställe ska man ju utnyttja det istället för att handla på matvaruaffärerna. Det är ren lathet som gör att man handlar allt på affären men nu gjorde vi annat.

 

Där var det så fina grönsaker.


När jag kom hem bestämde jag mig för att ta upp potatisen. Få se hur min nya odling ovan mark fungerar. 

Nog fungerade det alltid. Massor med potatis under varje stjälk men......

 

Jättestor potatisar som man knappt kan använda till annat än bakpotatis eller potatismos. Jättestora.

 

Frampå eftermiddagen kom Gulliga Susanne och vi gjorde en äppelpaj. Hon hade fått äpplen av bekanta och jag hade pajdeg. Gick lätt som en plätt.

 

Nu skulle det minsann bli bastubad av när det inte regnade. Vi packade ner lite öl och ölkorv och drog ner till sjön.

 

En härlig fridfull kväll då vinden mojnat och sjön låg blank och fin.

 

Det var kallt i vattnet, skulle tro att det var så där 13 grader så jag hade inte en tanke på att doppa mig.

 

Susanne gick ut för att känna efter och var lite tveksam men när vi suttit i bastun och blivit riktigt varma och mått riktigt gott så tog hon mod till sig och hoppade i. 

 

Så gick vi hem och åt äppelpaj och pratade tills det blev mörkt och hon for hem. En trevlig dag blev det.


Så kommer vi till dagen då det regnade och regnade och de planer jag haft inte alls blev av. Jo jag hade fått tag i strömming och gjorde rullströmming. Tänkte åka bort till Kinabror men bilen startade inte. Jag skulle haft ett nytt batteri men det har inte blivit av. Bilar är minsann ett elände som man inte kan leva utan. Nu när jag har så mycket utgifter kan jag minsann inte skaffa någon bättre heller.


Då kära vänner gick jag in och turligt nog var det en gammal Åsa-Nissefilm på tv. Ibland kan det vara bra att man börjar få dåligt minne. Då kan man se samma gamla film åter igen. Jag skulle vilja vara som Eulalia. Den kärringen är det minsann krut i och nog är Sjökvisten  också en figur som det bara finns en av här i världen, eller fanns ska jag väl säga.


Så kom KinaBror och Jack och så kom DansAnn och hennes Moster och hälsade på och vi fick en trevlig eftermiddag trots allt. Nu har regnet slutat och dagen har gått. Få se om jag tar mig en liten promenad. Imorgon börjar älgjakten här så då kan man inte gå i skogen minsann.


Dagens ord: Att få besök av vänner gör mig alltid lika glad.

Av Anita - 6 september 2019 08:39

 

Precis så har det varit den här veckan. Omväxlande sol och omväxlande svarta moln och häftiga regnskurar. 

Idag skiner solen men det blåser isande vindar och bara 8 grader varmt.


Det har varit nära frost nu en del mornar och jag ängslas lite för mina blommor utomhus.

 

Så finns det stunder när det är riktigt vackert. Jag tjurar på med att ha fönstret öppet så jag har svalt i sovrummet men katten Morris värmer mig.


Jag har inte uträttat så mycket den här veckan. Eftersom jag drömmer mardrömmar och vaknar hela tiden så är jag ganska trött på dagarna men jag har i alla fall plockat lite lingon.

 

Så har jag klippt gräs och det tog två dagar eftersom det är så blött i gräset och inte bara blött. Gräsmattorna är fulla med svamp, jag har aldrig sett på maken, Det är rent av så det fastnar och kletar fast i gräsklipparen.

 

Det är mest sopp och en del är stora som dasslock.

 

Vackrast är flugsvamparna med sina barn-

 

Små rackare som jag inte har en aning om vad det är finns det gott om.


Än är det inte folktomt här. Visserligen inga hopar med besökare men någon varje dag har det varit. 

Måndag kom Mustachen och Tisdag kom Gamle A och så kom en av mina facebookvänner och hälsade på. Hon har inte varit hit förut och det var trevligt att träffa henne.

Onsdag plockade jag lingon och klippte gräs men på kvällen kom TuppOla och hans Sambo och hunden Waimo.


Så igår kom Gulliga Susanne och blev kvar några timmar och åt middag. Vi gick strandstigen bort till Kinabror och vi skulle gått längre om det inte vandrade upp svarta regnmoln på himlen.


Ja så går dagarna och jag tänker ibland på att jag blivit latare och latare och har ingen energi att göra så mycket. Allt jag tänkt och så lite jag gjorde och vemodet som alltid dyker upp den här tiden. Det är nu man måste leva dag för dag och inte tänka framåt så mycket och hoppas att det finns en månad till innan halka och snö och kyla och blåst och allt annat elände rasar över en.

 

men än lever blommorna och löven hänger kvar på träden.


Dagens ord: Ingen vet vad morgondagen bringar

Av Anita - 1 september 2019 17:31

När jag varit till tandläkaren och kommit hem helt förstörd sa jag till AMV att vi skulle gå till skogs så jag fick annat att tänka på och lugna ner mig. Upp bland bergen med rosa korgen för kanske kunde vi hitta svamp.

 

Uppför Husmyrberget men inte hittade vi någon svamp och inga blåbär i blåbärsdalen heller.

 

Vi satt oss och pustade ut uppe på berget och tittade på utsikten. 

Så krånglade vi oss upp på Stormyrhaslknulen och sedan gick vi hem.


Kinabror skulle bjuda på abborrar och potatis och AMV och jag cyklade till honom och precis innan vi kom fram kom regnet som ett slag i ansiktet. Så blev det åska och att cykla hem kunde man glömma. 


Natten med mardrömmar om tappade tänder och blod och pengar som rann bort i en ström.


Så fredag och den vanliga lunchen i Hammarstrand tillsammans med Kinabror och DansBritt.

Fint väder och jag tog en promenad genom skogen till KinaBror.

 

Det finns tre vägar till hans sommarstuga. Vanliga byvägen, strandstigen och så skogsstigen förbi Stedesbacken.

 

Jag tog stedesbacksvägen den här gången.


När jag kom tillbaka hem lade jag mig i strandstugan och läste ett tag.

Så mardrömsnatt igen.

Den mörkaste natt blir till morgon till slut och vi åkte på marknad till Selet. Alldeles lagom väder att åka på makna och det är en liten mysig marknad.

 

Som vanligt hade dom den godaste kolbullar man kan tänka sig. Mycket fläsk och knaperstekt. Vi satt inne i logen och smaskade och åt.

 

På hemvägen gjorde vi en oss en tur till LoppisCarin.

 

På hennes mysiga trappa blev vi sittande och fikade och pratade en bra stund och solen värmde skönt.

 

Dagarna går och kvällarna går och nätterna är fulla av våndor och mardrömmar och svarta tankar om hösten som ska komma med allt elände jag vet att det medför men......


Idag skulle vi hämta Moster och hon skulle vara här hos oss hela dagen och vi skulle ha det trevligt.

När vi hämtade hade tranorna samlat sig och vi skrämde upp en hel hög när vi körde in på hennes lilla väg.

 

Tranor är mäktiga och fina fåglar men när dom ger sig iväg är det som om sommaren följer med och allt blir mörkare och dystrare.

Vi for hem och åt tårta och L och M kom också och sedan gick dagen väldigt fort och vi åt och så åkte Moster hem och så är det slut på den här helgen.


Dagens ord: Det gäller att inte tänka framåt utan bara en dag i taget och hålla i sikte att det alltid finns dom som har det värre om det nu ska vara någon tröst.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards