Direktlänk till inlägg 10 november 2019

VITT PÅ MARKEN

Av Anita - 10 november 2019 11:02

 

Det har snöat lite inatt men inte så mycket att jag blev deppad eller förbannad.

Kom bara på att det är hög tid att gå till skogen och försöka plocka lingonris och annat grönt till julkransarna. Ska också gå ner i uthuset och hämta lite lockig fin grå ull. Såg att dom gjort kransar av ull och dekorerat. Dom var verkligen jättefina och ideér är till för att ta efter så det ska jag göra.


Då kom vi in på det där med marknader. Nu drar julmarknaderna igång. DansBritt och jag var till Strömsnäs på marknad. Oj så mycket folk och så mycket kul det fanns. Dessutom många bekanta att prata med. Träffade en gammal jobbarkompis som jag inte sett på säkert 25 år och det var roligt.

Jag handlade saffranskaka, enbärsdricka ett gott bröd och en tvål gjord på komjölk. Dessutom en handgjord liten söt ängel att hänga i granen.

 

Så fikade vi på bonngården och satt och myste i värmen från brasan.

 

Man får roa sig så gott man kan.

 

Just nu kom DansBritt med sina två barnbarn och just nu börjar snöflingorna falla mera tätt. Barnen blir glada och jag blir nerstämd. Det är väl något fel på mig kanske. Alla åmar sig för att det blir vitt och ljust och fint men jag är väl född i fel land kanske. Nåja nog om det. jag är ju den jag är och jag har sagt till dom positiva. Att får jag inte bli förbannad så kokar jag över till slut som en tryckkokare. Då är det bättre att bli lite förbannad då och då.


Är man född positiv och med tanken att tänka det bästa om allt så ska man väl vara glad för det men inte kan jag ändra mig. Gamla ilskna kärringar går inte att ändra. Nu är det ju tur att jag är mest ilsken på väder och trasiga grejor och mindre på folk. Jag är nog egentligen både folkkär och djurkär men oj så mycket annat det finns att vara förbannad på i den här världen.


Dagens ord: Det går inte att ändra på gamla surkärringar. 

 
 
Ingrid

Ingrid

10 november 2019 15:31

Barnen blir alltid glada när det snöar, i alla fall i början av vintern. Jag pratade med en kvinna när jag var på däcksverkstaden och hon berättade att hennes mamma alltid väckte dem om hon nattetid upptäckte att det snöade. Det spelade ingen roll hur mycket klockan var så gick de upp, klädde på sig och gick ut i snöfallet.
Hoppas du har en skön söndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

10 november 2019 18:21

För första gången i mitt vuxna liv behöver jag inte bekymra mig om att få undan snön, varken från trädgård eller bil, och därför är jag bara glad för att snön kommer :D Jag har alltid fått höra att jag är positiv och det stämmer nog. Men det innebär inte att jag inte blir arg eller sur och bitter ibland. Det finns en hel del som känns jobbigt men jag har förmågan att skjuta undan det och plocka fram det som är fint i stället. Sedan kan jag bli arg en stund igen.
Mysigt att ni kom iväg på marknad och fick lite gott i magarna :D

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

10 november 2019 19:16

Här har det varit vitt på marken för första gången i år men i stadsparken var det ljusfest med tusen marschaller. Mycket vackert. Annars är det skönt att kunna kura ihop sig med en bra bok sådana här dagar. En fördel med.vintern tycker jag

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

12 november 2019 07:36

Jag förstår dej helt och hållet angående snön. Usch, den är bara fin på vykort. Trevligt med marknad. Saffranskaka får mig att tänka på Gotland och längta tillbaka. Fast det är saffranspannkaka och det är väl lite annat kanske. Här är ingen snö, regn och fem plus, passar mig bra.

http://kvinnanpataket.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards