Direktlänk till inlägg 24 november 2019

REGN OCH MÖRKER

Av Anita - 24 november 2019 11:54

Onsdagen var det en liten glimt av solen men sedan har det varit bara mörker och regn.

Jag som hatar snön är ju lite glad för regnet men jag verkar vara ganska ensam om att vara så. 


Innerligt glad över att jag är pensionär och kan göra det jag ska mitt på dagen när det åtminstone inte är kolsvart. Minns med fasa alla vintrar då jag for på jobbet vid sextiden och kom igen vid fem på eftermiddagen. Mörkt när jag for. Mörkt när jag kom hem. Det gick fem dagar innan jag såg var jag bodde. Pannlampa om man skulle ut och skotta eller hämta ved.

Nu förstår jag inte hur jag orkade.

   

Till min stora förvåning så såg jag ganska glad ut på det här kortet som är några år gammalt. Jag hade nog bättre ork när jag var yngre. Känns inte kul att bli gammal och klen.


Som tur är fick jag tillbaka min snöslunga i torsdags. PappersBeda och hennes Sambo kom med den. Nu står snöslungan Eulalia nere i uthuset och väntar och jag hoppas att den kommer att gå bra nu.


 

Så igår var det ljusstöpardagen. Det är nionde året som vi stöper ljus jag och min fd jobbarkompis IM. Det ar bra att ha traditioner. Då träffas man annars blir det inte av fast man tänkt.


Att stöpa ljus är nästan lite meditativt för det går inte att stressa med det. Långsamt och fint.

Lite stökigt blir det för vi smälter gamla ljusstumpar och gör blockljus av.

 

Så ska vi fika och äta soppa och saffranspannkaka med sylt och grädde och så ska vi prata. Det hinner hända mycket på ett år när man inte har sett varandra på så länge. Det är alltid lika roligt att träffas.

 

Så det blev väl bra iår också.

 

Så blev det lördag och regnet droppade och rann. Jag letade fram höstjackan igen för täckjacka är för varmt.

Så for DansBritt och jag på marknaden i Ammer. En riktigt trevlig marknad där man håller till inomhus som tur är.

Köpte paltbröd och havrekex och lotter och så gick vi och fikade förstås.

 

Där har dom jättegoda tunnbrödmackor med julskinka på och en massa hembakade goda kakor.. 


Idag har jag tänkt gå ut och plocka lite mera ris till juldekorationer och börja fixa lite inne med att byta gardiner och dukar och se till att ombona allt till varmt rött och mysigt. 


Dagens ord: Nog var man mycket gladare när man var yngre. Gladare och snyggare Jo men visst.

 
 
Ingrid

Ingrid

24 november 2019 15:41

Ja, så var det när man jobbade. Man såg med förundran på hemmet när man vaknade på lördagsmorgonen och kände inte riktigt igen sig.
Vilka vakar ljus du har stöpt. Det är en oherrans massa år sedan jag var med och gjorde det.
Ha en fin fortsättning med julstöket.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Soldansare

Soldansare

24 november 2019 18:27

Om man var gladare när man var yngre vet jag inte just men snyggare...
Problemet med regnet är ju att det blir så in i bänken svart. Det är precis som du skriver att det var när du jobbade för mig. Det är svart när jag går på morgonen och svart när jag kommer hem. Helst vill man bara sova. Snön gör ju det hela ljusare men det kan ju den som inte behöver hantera den glädja sig åt.
Du stöper i alla fall fina ljus i mörkret!
Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

24 november 2019 19:09

Det har varit mycket grått ute på sistone men det kom faktiskt även en solig och fin dag.
Vilka fina ljus. Men ni har ju fått in vanan under alla år ni har hållt på. Det är något visst med att tända sina egna ljus.
Skönt att Eulalia är tillbaka och förhoppningsvis klarar hon av vinterns alla snöröjningar.

http://ibod11.com

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

24 november 2019 22:54

en sån mysig tradition ❤️

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
tant Hannele

tant Hannele

24 november 2019 22:55

jag är både glad och snygg :)

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

Anita

25 november 2019 09:23

Tur för dig. Det är inte jag.

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

25 november 2019 17:03

Åh saffranspannkaka och stöpta ljus. Så mysigt! Och regn, det vet du att jag delar din förtjusning där. Såg att det ska bli snö och minusgrader ända ner hit, blä.
Ha en fin kväll

http://kvinnanpataket.blogg.se

 
Ingen bild

Susanne

25 november 2019 17:46

Saffranskaka mumsfillibabba :-) stöpt ljus det har jag inte gjort sedan jag gick på Rösta 1978! Hujedamej så länge sedan! Men ett trevlig inslag i allt julstök! Grå väder och tröttväder inte precis så att jag får nån lust att julstöka! Funkar lika bra att jobba massor hihi! Ja du ung och glad va man ju och definitivt piggare! Bestämmer mig varje morgon jag vaknar för att: IDAG BLIR DET EN BRA DAG :-)! Krqam på dig Anita

 
Lena i Wales

Lena i Wales

27 november 2019 09:57

Otroligt när man tittar tillbaka, vad mycket man orkade och hann att göra.
Längesedan jag stöp ljus. Fin ljus du gjort.
Gott att äta också. Tunnbröd med julskinka, så gott det låter!
Ha det bra!

http://lenaiwals.wordpress.com

 
Göran

Göran

27 november 2019 21:28

Isakssons kaffe.. DET var inte igår minsann! Kommer ihåg enkilosburkarnna från både Isakssons och Gevalia. På samma gång mindes jag att nästan alla hade på sextiotalet en sån där kilosburk som dekorerats med garn eller plastband i någon sorts sick-sack-mönster. Och i samma stund mindes jag TV-kannan som var en självklarhet i varje svenskt hem mellan 1960-1975 ungefär. Flätade band eller bambu som omslöt en termosflaska som skulle hålla kaffet varmt ända tills Hyland gått och lagt sig.
Som jag sagt många gånger redan.... "Det var bättre förr - Ju för desto bättre!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards