Direktlänk till inlägg 28 november 2019

NU BLIR DET JULRÖTT

Av Anita - 28 november 2019 08:09

 

Nu har jag försökt att göra det lite mera ombonat och lite juligt. Det finns ju en baksida. Till slut måste man städa hur ogärna man vill. Nåja jag fuskar ju lite grann och struntar i att putsa fönster men att byta gardiner bär med sig en massa annat jobb. 

Ta bort och rensa torra blad av blommorna som är många. Torka i fönsterbänkarna. Ta fram adventsljusstakar och kolla lampor på dom. Leta fram julgardinerna, stryka dom och hänga upp dom efter att dom andra gardinerna plockats ner. 

Damma och dammsuga och byta mattor och torka golv. Oj oj oj.

 

Visst, jag har ju gjort några uppehåll.

Måndag var jag en sväng till PappersBeda när hon fyllde år.

Tisdag kom Gamle A och åt lunch med mig.

Onsdag pratade jag säkert bort ett par timmar med en man som har anknytning till Håsjö och senare en kvinna på 92 år som kommer härifrån byn. 

Så kom Mustachen en sväng och fikade och så skulle jag på vattengympa så dagarna har gått fort den här veckan.

 

Katten Morris ligger bredvid spismuren i vedkorgen och myser hela dagarna i spisvärmen.

 

Har ni hört. Jag har inte klagat på vintern en enda gång. Det har varit mulet och solfattigt men bara ett tunt lager snö och bara några grader kallt så jag har inte behövt reta upp mig på det i alla fall.


Nu finns mina tankar på julförberedelser. Ska städa klart och sedan kan jag börja med det som är roligt.

Laga mat är roligt och baka gör jag inte längre. Det fanns tider då jag gjorde massor med pepparkakor och pepparkakshus men den har jag slutat med.


Undan för undan kommer det att bli mer och mer julpyntat även om jag inte tar fram allt julpynt nu för tiden men det blir mest det gamla som jag vill ha fram.

Skriva julkort och några få julklappar till barn blir det också. Annars har vi slutat med det. Alla i den här åldern har ju redan alltför många grejor.

 

Nej det här går inte. Jag har badrum och sovrum och hela övervåningen kvar så det är bara att kasta sig på snabeldraken och hoppas att jag blir klar idag.


Dagens ord: Vad liten gumma kan gno. Fy sjutton för städning.


 
 
Ingen bild

Barbro

28 november 2019 09:26

Ja iblan är det faktiskt roligt att städa -när det blir skillnad.
Jag älskar att plocka fram julen. I normala fall hade jag redan varit klar men nu tar jag ett rum i taget.

 
Ingrid

Ingrid

28 november 2019 11:24

Visst är det roligt att julstäda och göra fint till helgen. Jag tar inte heller fram så mycket nu, men en del är ett måste!
Så skönt att ni har skapligt väder, då får man extra energi när man inte behöver reta upp sig på snö och kyla.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Anki

Anki

28 november 2019 14:12

Oj ... du verkar verkligen gilla julen och går in "all in"!
Blir säkert jul även utan alla måsten :)
Hur går det med snöslungan? Hoppas du får tillbaka den innan det blir massor med snö!
Ha det gott!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

Anita

28 november 2019 15:21

Snöslungan är tillbaka men jag hoppas slippa använda den och att det ska sluta snöa

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

28 november 2019 14:31

Ja, att göra julfint medför en del extrajobb men när allt är klart kan man vara nöjd och glad för att det har blivit så fint.
Idag gissar jag att snön faller hos dig också men det verkar inte bli några stora mängder.

http://ibod11.com

 
Kvinnan på taket

Kvinnan på taket

28 november 2019 16:58

Hej i julstöket. Nu har min bloggzida åtgärdat problemet så de går att kommentera igen, och jag har inte längre problem med att logga in. Vad julfint de är hos dej. Själv måste jag också städa, men skjuter upp det ständigt. Lite senare ikväll kanske.

http://kvinnanpataket.blogg.se

 
Soldansaren

Soldansaren

2 december 2019 06:06

Jag har också julstädat och pyntat och trots att jag inte är någon julmänniska så måste jag erkänna att det är ganska mysigt med alla ljus.

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards