Alla inlägg den 20 december 2019

Av Anita - 20 december 2019 08:15

 

Nicke Lilltroll var en favorit när jag var liten. På julaftons morgon satt Kinabror och jag framför radion och lyssnade på Nicke Lilltrolls äventyr. Egenltgien vet jag inte hur han såg ut bara hur han lät.

Efter det var det programmet när barnen ringde och pratade med tomten. Jag tror att det progammet finns fortfarande. Ett år var Sven Wolter tomte och det gjorde han med den äran minsann.


 

Julen var roligare förr eller så förstod man inte när man var liten. Nu i efterskott kan jag minnas min totalt utslitna mamma sitta veid köksbordet helt blek av utmattning efter vintern alla vedermödor.


Allt som skulle städas och golv som skulle fernissas och kakor som skulle bakas, gris som skulle slaktas och tas reda på, göras pressyltor och salts in skinka och sköta om lutfisken och skrap grisfötter. Ja ett evigt slit. Att som skulle göras och som jag inte ens kan räkna upp. All disk som det blev och samtidigt skulle alla vanliga sysslor skötas.

 

Tur att det är enklare nu och jag gör inte ens en bråkdel av vad mamma gjorde. Baka gör jag inte alls och städa gör jag bara så där enkelt och ingen storstädning.


Jag har minsann tid att se på tv på kvällarna och nu är det lite av varje som man kan se på.

Adventskalendern är ovanligt bra i år tycker jag. Handlar om tomtar och jul och det är så det ska vara tycker jag.


Igår såg jag på kvällsprogrammet och  "gör om mig". Det var en rätt söt kvinna med tjockt locigt blont hår och naturligt utseende. Klart att dom skulle klippa och göra hennes hår rakt. Ta upp det i nacken och göra en sådan där fåning lugg som ligger åt sidan och täcker halva ansiktet. Förslag på kläder var som vanligt grått, beige och svart. Nåja en blå blus var visst med. Varför ska allt vara så dysternt. Fram för lite glada färger åt folket. Vi är väl nog trista åndå utan att behöva se ut som om vi har sorg.


 

Så var det Ernst alla mäns hatobjekt. Vem mer än han kan komma på att göra en takkrona av en gammal avbarrad gran och faktiskt blev den riktigt snygg också.


Mandelmans var också på gång och även om mammen är lite fjantig så är kvinnan desto mer duktig och beundransvärd. Jag gillar henne och hennes sätt att göra så god mat.


Nåja nu har jag pratat nog om tvprogram. Jag ska ut idag och ta fram mina marscahlltomtar och röka lite lax och betala lite räkningar men annars är jag rätt ledig idag.

Igår kom Gamle A med en trisslott till mig som jag vann 90 kronor på. Oväntade julklappar är alltid det bästa. AMV och Gubben kom en sväng i förrgår så jag har haft lite besök under dagarna som varit

.I morgon kommer Broder B med fru tillbaka från Skåne och dan före julafton kommer Sonen. Det rör sig lite i Fisksjön i alla fall. 

 

Dagens ord: Snart börjar mörkret vika och sakta sakta blir det ljusare igen.



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards