Alla inlägg den 25 december 2019

Av Anita - 25 december 2019 13:31

 

Lagom till julafton började det snöa och det var dimmigt och fuktigt och när det snöar så fastnar det på träden och hela världen blir vit. Det var det min pappa kallade för jul-lorv. Fint är det och jag ska inte gnälla på snön


Broder B med Frun skulle åka till Östersund för att hämta min Son men det blev bara tjafs av alltsammans. Flyget kunde inte hämta Sonen i Ängelholm och han fick åka till Bromma och vänta två timmar och sedan flyga till Sundsvall.

När dom fick reda på det var dom redan i Östersund så dom kom tillbaka och Broder B fick åka 24 mil till för att hämta min Son. Det är så det är när man bor dit det är långt till allting.


Nåja nu är han här i alla fall och kastade sig på julaftonsmorgonen över både plog och snöslunga för att göra fint till julafton.

 

Vi blev bara TuppOla, Sonen och jag men det gjorde ingenting men naturligtvis blev det för mycket mat för jag gjorde ju lika mycket som jag brukar och ibland har vi varit mer än 15 personer.

 

Naturligtvis så kom TuppOla med sin goda älgkalvsylta  och hemägg från sina höns. Ingen kalvsylta är så god som den han gör.

 

Toppluva och lysande tröja hade han förstås på sig.

 

Sonen hade köpt mig en jättefin jultröja som jag fick ta på mig lite i förväg.

 

Oj så fin den var.

 

Så åt vi alldeles för mycket mat.

 

Helt utmattade blev vi och sjönk ihop i fotöljer och soffor.

 

Sonen gick upp och lade sig och TuppOla somnade i fotöljen.

 

Vi gick ut en sväng ner till sjön för att få lite luft och elda upp lite papper från julklapparna.


Idag har vi tagit det lungt och bara gått ut en sväng. TuppOla och hans hund åkte hem och jag gick "väst i gålen" Sonen tog fyrhjuligen och skottade Broder B:s gård.


Så gick vi en sväng ner till sjön. Fint var det.

 

Hade lite tankar på att bada bestu men vet inte om jag ids.

 

Det är alldeles lagom med snö och faktiskt riktigt fint och bara några grader kallt. Det är bara en sak. Jag vet inte var tomtarna tagit vägen. Det känns liksom inte som om dom är i närheten fast det är så jullikt.


Nåja, det finns ingen anledning att klaga. Massor med god mat och det går fint att gå ut utan att frysa näsan av sig. Ingen vind som stör och Sonen han bär ved, eldar och skottar snö så jag har rena semestern.

 

Jag brukar inte ta kort på mig själv men tycker fatiskt att jag ser om inte vacker så åtminstone belåten ut på det här fotot och vad mer kan man begära av en gammal kärring.


Jag åkte ner till vår lilla kyrka på midnattsmässa. Det är en tradition som jag inte vill missa. Det var fin musik och härlig avkopplande stämning och en prast som pratade medryckande och fint. En fin avslutning på julkvällen.


Dagens ord: Lagom kallt, lagom mycket mat och lagom trevligt sällskap. Vad mer kan man begära.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards