Direktlänk till inlägg 7 februari 2020

SOMMARDRÖMMAR

Av Anita - 7 februari 2020 13:18

I februari månad börjar det ljusna lite grann och jag och hunden Jack gick promenad på sjön.

 

Hem gick vi genom skogen på skoterspår och sista biten åkte Jack snöskoter med Broder B.

 

Är det bara jag som är less på det evigt tysta, vita, grå och luktlösa som vintern är. Kan det vara mina tandkrämpor och ålder som gör att ingenting är glatt längre. Nu är tid att börja drömma om sommaren och minnas sådant som jag vet att jag tyckte om förut.

 

Sommardanserna på logar där det är ljus sommarnätter. Då man dansar och dansar och hela kroppen sjunger av glädje. Hemresan när det börjar ljusna och det rör sig djur överallt och fåglarna sjunger och hemma står trädgården i sin vackraste blom. Mack vid köksbordet.

 

Tänk att trädgården lyser så i gryningen. Ont i benen hade jag men vad då. Det får man ta när man haft roligt.

Tror inte att det blir så igen. Vem vill dansa med en gammal kärring.


Nåja, doften av syren är inte heller det sämsta. De vackraste blommor är ändå guckusko som jag har ganska mycket av i min skog. Att komma bland blötmark och doss och helt plötsligt mötas av en underbar doft av guckusko som vi här kallar göksko är en ren njutning.

 

Att sitta på min äng som är full med styvmorsviol är inte heller helt fel.

 

Nåja det var väldigt länge sedan och jag hade långa slanka ben och mörkbrunt hår. Nu är jag en gammal kärring med vitt hår och ben med åderbråck. Tänk så det kan bli. Man vill gråta när man tänker på det.


Fjärilar, jag älskar fjärilar och dom kommer ofta och sätter sig på mig. Det är de flygande blommor som gläder både fåglar och mig fast på olika vis.

 

Att ligga i hammocken och lyssna till fåglarna och känna doften av trädgårdens alla blommor.

 

Om jag ber vackert kan jag få Sonen att spela och sjunga en stump för mig.

 

Så är det vatten då. Sjön spegelblank och bastun igång för kvällsbadet.

 

Ja det finns tusen saker att drömma om när det gäller sommaren och nu känns den oändligt långt borta men drömmar är ju gratis även om dom inte blir verklighet.


Dagens ord: När nuet är färgat i svart vitt får man minnas bättre tider och drömma om en sommar som lyser i färg.


 
 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

7 februari 2020 19:22

Nu fick du mig att också längta till sommaren och jag är egentligen inte alls trött på vintern ännu. Men det är trevligt att ha något att se fram emot och nu närmar sig först vårvintern och sedan kommer våren med löfte om sommaren :D Jag hoppas att du får en underbar sommar med massor av dans och allt annat du längtar till :D

http://ibod11.com

 
Ingrid

Ingrid

7 februari 2020 22:58

Nog blir man lite melankolisk när man ser på sina ungdomsfoton. Vart tog den där smala, mörkhåriga tjejen vägen?
Du gör klokt som frossar lite i sommarbilder, det får man aldrig nog av.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Soldansare

Soldansare

8 februari 2020 16:44

Här har inte vintern varit vit utan svart, svart, svart. Mindre fysiskt jobb men inte särskilt bra för humöret det heller. Jag längtar efter våren och i dag har jag faktiskt sett snödroppar och vintergäck i trädgårdarna. Men då börjar jag genast att oroa mig för att det är för tidigt och hur ska det gå för blommorna när det blir bakslag.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Anki

Anki

9 februari 2020 11:41

Underbart att drömma sig bort och tillbaka i tiden! Härliga bilder!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Åke

Åke

9 februari 2020 16:52

Jo nu längtar man lite till sommaren... så fin bild på dig och din äng.

http://www.nacka144.se

 
Göran

Göran

9 februari 2020 20:51

Ett extra tack för sommarbilderna. Sånt behöver vi så här års! Och det finns ju hopp också. Det är inte längre becksvart ute klockan tre på eftermiddagen. Ljuset kommer och värmen också. Så småningom...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards