Direktlänk till inlägg 30 mars 2020

SNÖ IGEN

Av Anita - 30 mars 2020 09:52

 

Igår föll snön i stora blöta flingor men nu skiner solen och jag skulle tro att det mesta tinar bort under dagen-

Kinabror står på sin bro och skakar mattor.

hunden Jack har varit in och fått en bit korv.

Katten Morris har gått ut en liten stund och snart ska jag också gå ut. Först ska jag plocka undan lite grann inomhus.


Ni alla som sitter inne och är i karantän och inte har något att göra mer än se på tv kan ju få några råd att göra.

Jag tog mig till att planta om småplantor så varför inte sätta lite frö. Det finns väl ändå hopp om att det kommer en tid då saker och ting kommer att växa.

 

Hos Kinabror har vi satt olika sorters chili och dom börjar behöva större krukor nu.

 

Hos honom trivs pelargonerna och flera av dom är redan i full blom.


Så gick jag hem till mitt lilla hus och där uppe i sovrummet ligger solen på om dagarna och jag har ju satt tomatplant.

 

Mustachen kom med ryska plantor till mig ifjol och det var de underligaste tomater jag sett. Dom här ser ut som citroner och några andra var nästan som persikor. Jag sparade frö från dom och dom har kommit upp och nu plantade jag om dom.

 

Så har jag satt frö till gurka. Jag har alltid misslyckats med gurka men nu har jag ju gjort ett litet tält på söderväggen där solen ligger på. Mitt växthus har för mycket skugga nu för tiden. Björkarna har vuxit upp och solen kommer inte till förrän eftermiddagen. Nåja det är alltid spännande att se. Man måste ju försöka och försöka igen om man misslyckats.


På tal om misslyckas. För några år sedan försökte jag baka farmors hastbullar och dom blev bara platta som pannkakor men nu hittade jag ett recept och försökte igen. Ännu värre. Dom blev höga och råa inuti och stenhårda på ytan. Ja ja det där att baka lyckas ju inget vidare men man måste ju försöka. Försök! du lyckas säkert bättre än jag.


Så kan ni göra en maträtt som jag gjorde igår som blev jättegod. Sjömansbiff. Bryn köttbitar och en massa lök. Skiva potatis och varva i en gryta häll på buljong och mörkt öl, kryddor förstås och låt stå och småkoka en timme. Enkelt inga många ingredienser och jättegott och mättande.


Det har hänt lite tråkigheter i min omgivning. StockholmsKarin 96 år har dött. Jag skulle kunna skriva en hel roman om henne, Härliga tuffa Karin som till och med riktigt gammal beärttade fräckisar och drack sprit och älskade fest.

Som körde sin gamla saab i många år innan hon tog körkort och sjöng i stämmar med sin tvillingsyster. Ja hon bar en härlig människa.

Nu borta och snart är alla av den gamla sorten borta härifrån. Min morbror dog också i veckan 90 år gammal. Nu är det bara faster G kvar av dom gamla och det känns väldigt konstigt. Snart är jag den äldsta från byn. Det känns väldigt konstigt för jag tycker ändå att jag är rätt ung. Skit samma. Vad ska man göra.


 

Vårljuset om kvällen är i alla fall vackert och har en blåfärg som bara finns den här tiden. I skymningen ropar pärlugglan sitt ho ho ho och det är också vår.


Nu låter jag bli att se alla program om smittan för det gör en bara orolig och nerstämd.


Dagens ord: Allt går över i sinom tid både ont och gott.


 
 
Skogsälvan

Skogsälvan

30 mars 2020 12:38

Hastbullar gjorde min gamle far ofta, och han finns inte längre han heller. Saknar honom lite varje dag. Ja plantera frön borde jag gjort för länge sen, börjar bli lite i senaste laget nu. Någon karantän sitter jag inte i, men dottern min vaknade med halsont och hosta, så vi får väl se om eländet är över oss.
Kram

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

 
Mösstanten

Mösstanten

30 mars 2020 12:56

Härligt att se dina planteringar men sorgligt med dina grannar sim har gått bort. Hastbullar kunde det hända att min mamma bakade. De var goda om man åt dem i en hast.

http://mosstanten.se

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

30 mars 2020 15:48

Oj, vad många plantor av olika slag. Vad duktiga ni är som lyckas driva upp allt. Jag har gjort några försök men det enda jag har lyckats bra med är tagetes. Det är flera år sedan jag slutade försöka ;)
Det är sorgligt när människor man är nära och tycker om dör. Även om de närmar sig 100 år blir man lika ledsen. Det är tur att man har kvar alla de fina minnena.

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

30 mars 2020 18:14

Så många plantor du har ... lycka till med dem!
Hastbullar brukade svärmor göra, men jag har aldrig lyckats med dem ...
Sorgligt när de gamla går bort en efter en ... vi vet ju att det är livets gång, men vill ändå inte riktigt förstå.
Vacker bild den sista!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

1 april 2020 11:07

Vad kul att få läsa om dina äldre släktingar. Men sorgligt när de faller ifrån. jag har också begränsat att titta & lyssna på allt. Det tar så mycket energi. Vad duktig du är med dina projekt. Så borde vi alla göra. Du. Givetvis ska du skriva en bok om henne.
Hoppas du har något kvar i börsen sedan tandslaktarbesöket

http://gotlanduppochner.com

 
Ingrid

Ingrid

1 april 2020 12:19

Det här är nog första våren jag inte satt några frön alls, men jag har ju inte så stora ytor att röra mig på, varken inne eller ute och de få plantor jag behöver kan jag köpa i handelsträdgården. De ska ju leva de också.
Så tråkigt att Stockholms-Karin gått bort, men hon blev gammal och det är ju tidens gång.
Ha en fin 1 april och passa dig så att du inte blir lurad!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Lena i Wales

Lena i Wales

1 april 2020 12:48

Bra med lite tips och uppmuntran att göra något annat. Jag har också skrivit om detta idag.
Stockholm-Karin verkar ha varit en banbrytare och intressant person. Kanske ska du skriva om henne?!
Ibland lyckas man i bakning, ibland inte. Gjorde kladdkaka för några dagar sedan och kaka blev det, men inte blev den kladdig inte, fst okej att äta.
Idag, 1 april, fyller min son år. Sant, inget aprilskämt. Skyll på hans mor för födas detta datum,hi,hi!
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
dear mama remix mp3 download

dear mama remix mp3 download

4 april 2020 08:50

little did i know wwhat i was doing that time

http://https://zavibes.org/2pac-dear-mama-remix-version-f

 
chris browwn indigo albumfree mp3 download

chris browwn indigo albumfree mp3 download

4 april 2020 08:51

the future lies in the hands of thinkers and doers

http://https://zavibes.org/download-album-chris-brown-ind

 
chris brown

chris brown

4 april 2020 08:52

the future holds big stuff for us all
<a href="https://zavibes.org/">download tory lanez chixtape 5</a></br>

<a href="https://zavibes.org/singles/">a boogie wit da hoodie artist 2.0 zippyshare</a></br>

http://https://zavibes.org/download-album-chris-brown-ind

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards