Alla inlägg den 25 april 2020

Av Anita - 25 april 2020 07:57

När jag öppnar dörren och nästan omfamnas av fågelsången då känner jag våren.

Nu har den kommit.

I trädkronorna vimlar det av 100-tals småfåglar. Dom kvittar och visslar och rörs sig som skimrande fjärilar fram och åter. Då tog min skogslängtan över. De lila gummistövlarna på och iväg till skogs med vårdoften i näsan.


Snart upptäcker jag att det är ett hål i stövlarna och att i skogen är det hala fläckar,djupa vattengropar och döda stockar att klättra över. Precis som ifjol. Alltid lika.

DET ÄR BARA ETT FEL. Det är jag som är ett år äldre och ett år stelare men skit samma.

 

Jag hittar de första tussilagona och ska sätta dom i en äggkopp och ställa på kommoden bredvid sängen.

Tro det eller ej. En liten blåsippa, till hälften utslagen såg jag också.

 


När jag går vidare med mina blöta fötter kommer jag till de urgamla stubbarna som jag ibland undrar hur gamla dom är egentligen.

 

Precis när jag fotograferat flyger en jorduggla upp hur hålet i stubben Yrvaken och skrämd vinglar den iväg rätt så klumpigt. Vi blev nog lika rädda båda två.

 

Hela stubben är ihålig och jag förstår att det är det perfekta stället att ta en eftermiddagslur. Det växer till och med mossa där inne så det borde vara mjukt och fint. 


Så gick jag vidare med blöta fötter och fåglarna sjöng och sjöng och vatten porlade överallt.. Går bort till Broder B och han sitter på verandan och tittar på sina fåglar.


När han flyttat hit tillsammans med frun har han börjat mata fåglarna och det finns massor vid fågelbordet. Han är väldigt intresserad men har inte så stor koll. Jag satt mig där med en kopp kaffe och berättade om vilka det var som kom just då. Det var de vanliga, talgoxe, blåmes, bofink, domherre, nötväcka och hackspett.

 

Så en liten höna förstås. Fast den var förstås inte i fågelbordet utan häckade på en sten.


Tiden flög iväg som den gör om våren och jag skyndade hem för det var min tur att fixa mat. Broder B och Jack väntade på att få våfflor med grädde och hjortronsylt och så lite drottningsylt som jag fixade till av bär i frysen lite fort.


Nu har min boganvilla börjat blomma och blommorna drar sig mot fönstret så för att se dom får man titta från utsidan.

 

Ja ja jag ser att rutan är skitig men vem har tid med det nu. Ute ska man vara.


Slutade degen med att se "Lets Dance" och jag suckade av danslängtan. Kommer jag någonsin att få dansa igen?


Dagens ord: Bättre med 100 fåglar i trädkronorna är trasig gummistövlar.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards