Alla inlägg den 10 maj 2020

Av Anita - 10 maj 2020 10:04

Jag hade för första gången på många år tänkt att det inte skulle bli något vårskrik. Att stå på ett berg och skrika helt själv kändes ju inte så roligt. Tänk att den här pesten gör att allting blir upp och nervänt och ingenting blir som vanligt.


Så dök DansBritt upp med sina två barnbarn och vi bestämde att det minsann skulle bli jakt på våren.

 

Det är ju väldigt sent med blommor och grönt. Den första krokusen hittade Kinabror i min rabatt.

Sedan vandrade DansBritt med barnbarnen och mig ut på jakt på våren.

 

Runt omkring här är det mest bara kalhyggen och fult som sjutton men det finns ju en i närheten som sköter om sin skog och låter det leva och vara vackert. Det är Professorn.


På mossklädda stigar och kullar mellan berg och dalar vandrade vi.

 

Vi hittade björnspår som var ganska färska. Massor med älgspår förstås och älgskit. Allt som kan vara intressant för två små killar.

 

Vi hittade myrstackar som myrorna börjat springa omkring och laga och vi hittade skit  efter tjäder.

 

Här är det en ekorres halvätna kottar som ska undersökas.

 

Vi berättar om allt vi ser och som kan vara intressant för killarna att veta.

Sakta tar vi oss upp för berget och där ser vi långt ända till Fisksjön och Singsjön.


När vi ändå är uppe så är det ju läge att skrika vårskriket så då gör vi det.

 

Oj så långt det lät och så högt det lät.

 

Vi satt oss i mjuka mossan och vilade en stund innan vi gick neråt igen och tillbaka.

 


När vi kom hem hade både Kinabror och AMV och Gubben kommit. Vi hade suttit en stund på verandan och fikat och dagen tog slut.  Visst skulle det väl bli vår nu när vi skrikit så högt och länge.


Nej pytt skit i pannkakan. Jag vaknade till att det var vitt på marken. Det hade snöat och nu regnar det för fullt. 

Inget krattande idag minsann. 

Tog mig till att göra en sockerkaka eller rättare sagt två.

Såg att jag glömt att ta in dynorna från verandan och dom var genomsura.

Sådan tur att jag hann planta om både paprikaplantor, gurkplantor och tomatplantor igår förmiddag. Synd bara att det är så kallt ute så jag inte kan sätta ut dom i växthuset. Nu har jag fyllt fönstren i både Kinabrors och mitt hus och man vet inte när dom kan få komma ut. Det känns väldigt segt ut.


Idag ska jag inte skriva ett dugg om dans men jag tror att jag har en hel del oskrivet om det så rätt som det är så kommer det en berättelse till. 


Dagens ord: Det är inte alla vårskrik som lyckas.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards