Direktlänk till inlägg 24 maj 2020

LIVETS STIG

Av Anita - 24 maj 2020 14:21

 

När jag går här på badstrandstigen börjar jag tänka på stigar och alla stigar jag gått.

Det finns breda stigar som är lätta att gå på.

Det finns okända stigar som lockar ens äventyrslust.

 

Ibland går man på en stig som inte bär någonstans. 

Någon stig leder en till ett härligt bärställe med de godaste största bären eller ett oväntat ställe fullt med doftande orkideer som guckuskon, den vi här kallar för göksko. Den blommar strax före midsommar.

 


När jag var liten fanns det så fina stigar. En stig gick till vallbodarna och följde än längre mellan fäbovallarna.

En fin stig gick till Kanalviken och vidare till Remmarna. Kanalviken var så populär för där var vattnet varmast och sanden mjukast och gulast.

Så stigen över skogen till Kolbjännsjön. Överallt fanns det fina stigar.Nu  är det mest bara kalhyggen.

Man fastnar i ris och rat och trampar i blöta gropar.

 

Att gå utan stövlar är inte att tänka på. Det är mina gamla gummistövlar sedan 50-talet som gäller.

 

Ser bilder från mina bloggvänner som kommer söderifrån och där finns minsann fina stigar och till och med är spångade på blöta ställen.


Några sådana stigar finns inte här där jag bor. Över stock och sten i surhål och över blöta myrar är det för det mesta.


Ska man ha en stig får man göra en själv och trampa och gå.  Som den mellan AMV..s sommarstuga och hem till mig.


Strandstigen bort till KinaBrors sommarstuga har vi trampat upp också.

 

Den går jag nästan varje snöfri dag men gummistövlar får man ha på.


Stigar påminner om livet själv kom jag på när jag går här och funderar.

Om man inte går den breda stigen utan viker av ut i äventyret så kan man hamna på en blötmyr eller ett kalhygge rent av gå helt vilse och knappt hitta tillbaka.

Då gäller det att ha rätt på fötterna och även om man kommer hem trött med skavsår och myggbiten så hittar man förhoppningsvis hem.


Om man vågar sig på de små stigarna kan man ha tur ibland och hittar de godaste bären och de vackraste blommorna. Konstigt nog händer det inte så ofta.


Ack så många stigar jag gått vilse på men jag får inte glömma att de smalaste stigar också kan gå till goda vänner där kaffe och omsorg väntar.  Även om jag för det mesta valt fel stig så är det alltid med glädje jag trampar vägen till mina vänner.


Dagens ord: Kom ihåg att ofta gå på stigen till vännerna så den inte växer igen och försvinner.


 
 
Ingen bild

Amisa

24 maj 2020 15:26

Ibland är det lite nyttigt att gå vilse också på livets stig, man lär sig saker om sig själv och utvecklar någon slags styrka, ödmjukhet och tålamod.

 
tant Hannele på Hisingen

tant Hannele på Hisingen

24 maj 2020 15:27

regnar det så är det svårt att gå vidare

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

24 maj 2020 18:08

Ja, nog finns det många stigval att göra och är man lite nyfiken och vill upptäcka nya stigar så hamnar man ibland lite tokigt. Men då lär man sig att undvika den stigen nästa gång. De flesta stigarna leder till trevliga upptäckter. I alla fall i mitt fall. Både stigar som metaforer och verkliga stigar :D

http://ibod11.com

 
dunsaluns

dunsaluns

24 maj 2020 18:25

Oj vad fint du skriver.. jo, jag har tänkt en del på stigar på senaste tiden. Det är på olika plan jag nu måste bana väg och trampa upp nya stigar. Här är det skog åt alla håll. Men jag anar att det blir stigar efter mig här också.. Så bra att ni håller uppe de viktiga stigarna. De håller liv i omgivningen, och visst är stigar spännande..

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

24 maj 2020 22:52

Jag går ju mycket i skogarna här och det finns hur många stigar som helt, kors och tvärs och jag funderar på vem som går där, för jag ser aldrig till någon. En del trampas upp av ryttarna på sina hästar, men många är bara "fotstigar".
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Anki

Anki

25 maj 2020 09:32

Ett tänkvärt inlägg - så är det. både livets stigar och skogens leder oss till olika platser i livet och i naturen. Tyvärr är de finaste stigarna ett minne blott och kalhyggena brer ut sig.
Ha det gott Anita!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Göran

Göran

25 maj 2020 16:55

"Det är här man vet vart stigarna går. Och man vet vem som är släkt med vem. Det är här man vet var gäddorna står. Ja, det är hit man kommer när man kommer hem" (Euskefeurat - finns på både Youtube och Spotify)
Du behöver säkert bara vara borta i några dagar innan du får hemlängtan. Och undra på det...!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

25 maj 2020 18:19

Intressant ämne - stigar. Där går att tänka på många sätt. Inga tankar blir "stigfel".
Häftigt smeknamn. Göksko. Jag hoppas få se sådana senare i sommar. Tänk så många stigar jag gått i livet. En del tokfel. Andra runt spännande krön. Jag måste köpa stövlar. Slängde mina gamla när vi flyttade hit.
Sedan finns det de som heter det också. Stig.

http://gotlanduppochner.com

 
Ann

Ann

25 maj 2020 23:02

Vilken fin och finurlig beskrivning! Runt Fisksjön finns det nog många fina stigar, även om det är ”stövlar på”!😍🌞🌞 Kram Ann

http://dansann.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

27 maj 2020 11:35

Tack för en fin vandring!
Fint dagens ord också, så sant.
Sköt om dig!

http://lenaiwales.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards